Jan Henrik Ardenkjær-Larsen

Sundhedsindustrien har brug for ingeniører

Medicinske apparater og systemer Sundhed og sygdomme Dataanalyse
Lægevidenskab har udviklet sig fra håndværk til videnskab. Derfor kan ingeniører afhjælpe en presset sundhedssektor, mener professor Jan Henrik Ardenkjær-Larsen.

Af , Science Report

Coronapandemi, en aldrende befolkning, og et sundhedsvæsen, der mangler ansatte – både på grund af sygdom, og fordi der er for få ansat.

– Vi kommer ikke til at kunne ansætte eller uddanne os ud af alle de demografiske udfordringer. Vi bliver nødt til også at se på mere grundlæggende strukturelle udfordringer og uløste problemer, lød det fra sundhedsminister Magnus Heunicke (S) 11. januar ifølge TV 2.

At sundhedssektoren er presset, er efterhånden gamle nyheder. Ifølge DTU-professor Jan Henrik Ardenkjær-Larsen kan løsningen være et bedre og mere udbygget samarbejde mellem læger og plejepersonale på den ene side og ingeniører på den anden side.

"Sundhedssektoren har brug for kompetencer, der kan håndtere ny teknologi og analysere de store mængder af data, der bliver genereret"
Jan Henrik Ardenkjær-Larsen

– Med årene har lægevidenskaben udviklet sig fra at være et håndværk til at blive en mere eksakt videnskab. Blandt andet derfor har sundhedssektoren brug for kompetencer, der kan håndtere ny teknologi og analysere de store mængder af data, der bliver genereret, siger Jan Henrik Ardenkjær-Larsen til Science Report.

Udnævnt til institutleder på DTU

Jan Henrik Ardenkjær-Larsen blev tirsdag officielt udnævnt til institutleder på DTU Sundhedsteknologi. En udnævnelse Ardenkjær-Larsen modtog på følgende måde:

Ingeniører spiller en afgørende rolle i løsningen af den samfundsmæssige sundhedsbyrde. Demografiske ændringer, dybere forståelse af sygdomme og øget kompleksitet skaber et behov for bæredygtige, tilgængelige og effektive sundhedsteknologier. Det er vores mission at levere på dette!”

Siden 2015 har Jan Henrik Ardenkjær-Larsen haft sin daglige gang på DTU. Inden da har han været ansat i det private erhvervsliv hos blandt andre medicinalproducenten Nycomed og GE Healthcare.

Vejen gennem datajunglen

Og så tilbage til sundhedssektorens overgang fra håndværk til eksakt videnskab. Jan Henrik Ardenkjær-Larsen understreger, at langt de fleste læger i hans optik har en ”fantastisk forståelse” for teknologien...

Læs resten af artiklen på Science Report