DTU præsenterer fremtidens biler

3.000 kilomenter pr. liter

Under overværelse af Hans Kongelige Højhed Prins Joachim inviterer DTU og Dansk Shell til testkørsel af de to biler, der skal dyste om at køre længst på literen ved Shell Eco-marathon 2007, som afholdes på Nogaro-banen i Sydfrankrig den 11.-13. maj.

Målet er for tredje år i træk at hive en verdensrekord med hjem til Danmark.

De super energieffektive biler præsenteres på DTU:
Torsdag den 3. maj kl. 11. Bygning 208

 

De studerende - DTU Roadrunners - har selv bygget begge biler fra bunden, og de stiller op i to konkurrenceklasser: En i klassen for små bybiler - UrbanConcept - og en i klassen for prototyper, Prototype.

Ambitionen hos de studerende er at nå op på 3000 kilometer på, hvad der svarer til en liter benzin.

Straks efter præsentationen drager de af sted til Frankrig, for at klargøre de to øko-racere – DTU Dynamo og DTU Innovator til at dyste mod de 249 andre hold, der er tilmeldt Shell Eco-marathon 2007.

 

Både i 2005 og 2006 satte DTU Roadrunners nye standarter. Først gang med 671 km på, hvad der svarer til en liter 95 oktan. Anden gang rakte benzinen til 810 kilometers kørsel.

Denne gang sigter DTU Roadrunners endnu højere og satser på at køre 3.000 kilometer på, hvad der svarer til en liter benzin.

Og I år har de givet sig selv den ekstra udfordring at bygge to helt nye biler.

 

”DTU Innovator”
Bilen ”DTU Innovator” er tilmeldt klassen Prototype og kører på brint. Fremdriften skabes gennem en brændselscelle i motoren, som gennem en kemisk proces omdanner brinten til elektricitet, der driver motoren. ”DTU Innovator” er aerodynamisk designet med henblik på at kunne køre så langt som overhovedet muligt. Ambitionen er, at ”DTU Innovator” skal køre over 3.000 km på det, der svarer til en liter benzin.

 

”DTU Dynamo”
Det andet køretøj, ”DTU Dynamo”, er tilmeldt klassen UrbanConcept. Her handler det om at udvikle køretøjer, der ligner rigtige biler og udforske mulighederne for at gøre storbytrafikken mere miljøvenlig. ”DTU Dynamo” er udstyret med en DME (dimetylæter)-motor, og de studerende bruger en modificeret PUCH-knallertmotor, som er både let og kompakt. Forud for deltagelsen i Shell Eco-marathon er gået mange måneders tests og forskning for at klargøre og optimere motoren.