Foto Colourbox

DTU blandt de bedste i verden til open access

Når det gælder brugen af open access, er DTU bedst i Norden og nummer 31 i verden, viser ny ranking fra Leiden University.

DTU er det universitet i Norden, der er længst fremme med at gøre forskernes videnskabelige artikler frit tilgængelige på internettet som open access. Det fremgår af den netop udsendte Leiden Ranking 2019, der for første gang måler universiteternes indsats, når det gælder open access. Ranglisten viser, at DTU er nummer 29 i Europa og nummer 31 i verden inden for brugen af open access.

Leiden Ranking udgives af det hollandske Leiden University og måler knap 1000 universiteter verden over på over 40 indikatorer. I dette års måling er ranglisten udvidet med flere nye indikatorer, heriblandt brugen af open access.

Leiden University er den første af de førende udbydere af universitetsranglister, der tager denne indikator med i sin bedømmelse. Det sker med den begrundelse, at open access er et første nødvendigt skridt frem mod et åbent miljø i den videnskabelige verden.

DTU’s placering som nummer et i Norden er resultatet af en bevidst indsats for at gøre universitets forskningsresultater let tilgængelige for omgivelserne. Som det første nordiske universitet etablerede DTU et åbent og søgbart web-arkiv, hvor forskerne kunne gøre deres publikationer frit tilgængelige for alle. Og som det første universitet i Danmark vedtog DTU en publiceringspolitik, der foreskriver open access, med mindre tidsskrift eller forlag blokerer det.

Leiden Ranking viser, at der i dag er open access til 70 procent af DTU’s nyere publikationer.