DTU-studerende dyster i international ingeniørkonkurrence

Onsdag den 11. og torsdag den 12. november afholdt studenterforeningen BEST København i samarbejde med Mærsk ingeniørkonkurrence på DTU.

’Time is running’. Kl. er 13.48. DTU´s rektor Lars Pallesen har budt velkommen og en medarbejder fra Mærsk har præsenteret dagens opgave.

Fra nu af har de 40 studerende, der har fået plads i konkurrencen tre en halv time til at løse to problemstillinger under temaet ’FPSO’ (Floating Production Storage and Offloadning) - som er en slags flydende boreplatform.

En del af opgaven går ud på at udtænke et system til at flytte en pumpe fra et dæk på en FPSO og over på en forsyningsbåd. Vind- og vejrforholdene på havet kan gøre manøvreringen af sådanne store, tunge elementer temmelig risikofyldt for de arbejdende på FPSO´erne, og derfor er der brug for nytænkning.

 

Idéen bag konkurrencen er at give de studerende mulighed for at udnytte deres talent og viden i et internationalt miljø, og at skabe kontakter til erhvervslivet.

En af dommerne Per Aae Staunstrup fra Maersk FPSOs vurderer at konkurrencen ikke kun er brugbar for de studerende, men også for Mærsk:

’Vi trænger til et friskt syn på vores problemstillinger, og det var ti rigtig gode hold, der kom med nogle meget gode overvejelser og med nogle meget kreative løsninger. Ikke bare tekniske enkeltløsninger men sammenhængende koncepter. Det er netop det, vi er interesserede i.’

 

Ulrik Dam Nielsen, der er lektor ved DTU Mekanik, sidder også i dommerpanelet, og er imponeret.

’Da opgaven blev præsenteret, tænkte jeg, at nogle af holdene ville løbe skrigende bort, fordi det var en ret svær case. Men det gjorde de ikke. Og jeg synes faktisk de var rigtig gode. Opgaven kunne godt kræve at et konsulentfirma skulle arbejde på det i flere dage eller uger, hvis de skulle gå seriøst til det. Jeg synes, det var interessant at følge, og at de studerende arbejdede rigtig godt og var meget innovative.’

 

Der var mere end dobbelt så mange hold der havde tilmeldt sig konkurrencen, end der var plads til, men ikke alle kunne møde op. Heldigvis for Alexander Bruun Christiansen, Jacob Svan Nielsen, Jakob Bonne Larsen og Daniel Helms Skieller, som på grund af et afbud pludselig blev ringet op midt i en time og tilbudt en plads kort før konkurrencens start. ´Det ville vi selvfølgelig rigtig gerne. Det var jo derfor vi havde tilmeldt os. En dag til grupperegning havde vi siddet og talt om det, og var blevet enige om at det kunne være sjovt. Det er vigtigt at prøve noget nyt ind i mellem.’ fortæller Daniel Helms Skieller.

Til daglig læser de fire fysik og nanoteknologi på 9. semester, og synes ´Det var helt vildt sjovt at deltage.’

Ifølge Ulrik Dam Nielsen rummede konkurrencen mere end kun det: ’Alle havde fuldt fokus, og arbejdede meget koncentreret. Det er mit indtryk, at de lærer utrolig meget - både i forhold til at samarbejde, og i forhold til selve casen. Nogle havde slet ikke en baggrund for at arbejde med det her, men der er ingen tvivl om at nye hoveder skaber nye idéer’.

 

dsc_1864.jpg 

Torsdagens vinderhold i ’DTU BEST Engineering Competitions’.

Foto: Astrid Degerbøl

 

Daniel Helms Skieller fortæller: ’I begyndelsen arbejdede vi med en idé om at sætte kraner i længderetningen nærmest på ydersiden af båden. Det gjaldt om at finde noget der kunne løfte nogle store moduler, men det var ikke særlig sikkert og en kæmpe konstruktion.’ Derfor valgte de i sidste ende et skinne-system.

’De forslag, de kom med var af en rigtig høj kvalitet. Det er absolut brugbart, og en hybrid af 3 - 4 af løsningerne har bestemt potentiale til at kunne benyttes i fremtiden. Hos de rigtige konstruktører ville de kunne sættes i produktion i morgen.’

 

Der var afsat ti minutter til dommernes votering, men det tog dem mere end 30 minutter at finde en vinder. Det blev Alexander Bruun Christiansen, Jacob Svan Nielsen, Jakob Bonne Larsen og Daniel Helms Skieller. ’Det var en meget stor opgave. Vores forslag var ikke så innovativt, synes vi, og det sagde dommerne også. Vi havde været omkring både brevugler og æsler, men for os handlede det i høj grad om at finde en løsning som både var kreativ og realistisk.’  Og det lykkedes. Det betyder at de fire nu er gået videre til den skandinaviske ingeniørkonkurrence Nordic BEST Engineering Competition, som finder sted i København næste forår.