For 20 år siden begyndte forskere fra Center for Playware på DTU Elektro i samarbejde med LEGO at udvikle modulære robotter med en brugervenlig teknologi.
I dag har forskerne kombineret de modulære robotter med kunstig intelligens og skabt en række interaktive robotfliser, der bruges som en lysende hinkerude, hvor man kan hoppe fra farve til farve.
På en legende og motiverende måde hjælper robotfliserne dermed ældre med at forbedre deres muskelstyrke og balanceevne, ligesom de er med til at rehabilitere mentalt og fysisk handicappede børn i Afrika og Asien.
"I dag viser vores tests, at hvis ældre leger blot 13 gange med robotfliserne, kan de mærke en forbedring af deres balanceevne på over 60 procent."
Henrik Hautop Lund, professor, DTU Elektro
”Drivet for mig er at se flisernes samfundseffekt. Jeg ser, at ældre glemmer, at de er bange for at falde, og at afrikanske børn med mentale og fysiske handicap glemmer deres problemer for en stund,” siger Henrik Hautop Lund, der er professor på DTU Elektro.
Kreativitet på skemaet
Center for Playware har udviklet teknikken sammen med Entertainment Robotics. Den består af en række trådløse fliser, der hver indeholder en mikro-computer, et batteri samt otte farvede lysdioder.
For nylig fik Gentofte Kommune fondsstøtte på 6,5 mio. kr. til at implementere legen på fliserne for ældre i Gentofte, Frederiksberg, Odsherred, Furesø og Fakse kommuner. Men teknikken har et stort potentiale, mener Henrik Hautop Lund:
”Jeg tror, at playware-teknologien, som f.eks. robotfliserne, har et kæmpe potentiale i undervisningssektoren, hvor de kan være med til at få mere kreativitet ind i skoleskemaet. Jeg tror også, at der kommer en større forståelse for, at playware-teknologien giver en større livskvalitet i behandlingsforløbet. I dag viser vores tests, at hvis ældre leger blot 13 gange med robotfliserne, kan de mærke en forbedring af deres balanceevne på over 60 procent.”