I stedet for at stå i kø for at få mobilen ladt op i en bod på Skanderborg Festivalen, kan den nu lades op med et bærbart batteri. Ideen kommer fra fire kandidatstuderende fra DTU Design og Innovation, og konceptet hedder Volt.
Volt er en batteridreven mobiloplader, du kan tage med i lommen eller tasken. Når batteriet er tomt, kan du komme tilbage og få det opladt, så du altid har strøm til musik, emails, facebook og andre apps. De bærbare mobilopladere blev afprøvet første gang på årets Roskilde Festival. Nu er turen kommet til Skanderborg Festival, hvor de fire studerende ved DTU Design og Innovation kan tilbyde nem og transportabel strøm til de mange smartphonebrugere, der tit løber tør for strøm på mindre end en dag.
Større fleksibilitet
”Her på Skanderborg har vi både en campingvogn på campingpladsen og en budcykel inde på pladsen. På den måde behøver folk ikke komme tilbage til det samme sted, når de skal aflevere deres flade batteri,” fortæller Trygve Aabye Dam, som er et af hovederne bag Volt.
Abonnementet for en festival ligger på 165 kroner, hvis man bestiller i forvejen, plus et depositum på 150 kroner, som returneres til sidst. Køber man på festivalen koster det 180kroner. Man kan komme og få skiftet batteriet to gange om dagen. Til sammenligning koster en opladning i en bod i garderoben 15 kroner, hvor man ofte skal stå i lang kø og desuden undvære sin telefon i et par timer. På Roskilde blev opladerne revet væk. De studerende bag Volt havde regnet med 500 brugere, eller abonnenter, som de selv kalder dem. Men allerede før musikken gik i gang, valgte de at udvide til 600.
Dog har cirka en tredjedel af abonnenterne ikke afleveret batterierne tilbage efter festivalen. Det ærgrer Trygve Aabye Dam:
”Vi ville jo gerne genbruge dem. Men heldigvis er vi dækket ind af depositummet,” siger Trygve Aabye Dam.
Forbruget vokser
Til efteråret sætter de unge opfindere sig sammen med ledelserne for de to festivaler og snakker fremtid. Roskildes ledelse har allerede antydet, at de ser et stort potentiale i opladningsbatterierne. Begge festivaler har deres egne apps og ønsker at folk bruger dem, og det kræver strøm. Ifølge Volts egen brugerundersøgelse efter Roskilde Festival brugte ni ud af 10 af abonnenterne deres smartphone mere, end de gjorde på festivalen sidste år.