Foto Cecilie Bille Larsen

Gymnasieelever konkurrerede på lyd og kunstig intelligens

På Forskningens døgn var der forpremiere på DTU’s nye undervisningstilbud til gymnasieelever, ’Regn lyden ud’.

Der var kamp til stregen, da 1500 fysik-, matematik- og computer-interesserede gymnasieelever fredag d. 26. april var til forpremiere på DTU’s landsdækkende initiativ ’Regn Lyden Ud’ – et læringsforløb om lyd og data og et lydmysterium, der skal løses med kunstig intelligens.

Hvordan ser lyd egentlig ud i en computer? Kan man bruge kunstig intelligens til at forstå og analysere lyde? Hvordan fungerer SIRI og Hey Google? Og hvem skulle have præmierne i den landsdækkende lyd- og dataquiz?

Det var spørgsmål, der alle skulle afklares fredag d. 26. april, da DTU i samarbejde med Forskningens døgn og Lyden af Danmark holdt forpremiere på et landsdækkende initiativ rettet mod gymnasieelever.

Smagsprøve på undervisningstilbud til alle landets gymnasier
DTU har udviklet kunstig intelligens til Lyden af Danmark, som projektet bruger til at analysere og klassificere de mange lyde, som danskerne – efter kronprinsessens åbning i Dyrehaven – optager til databasen ved hjælp af web-appen i lyden-af.dk.

Og arbejdet med at udvikle kunstig intelligens til Lyden af Danmark danner baggrund for et unikt undervisningsforløb, hvor elever i gymnasiets afgangsklasser med udgangspunkt i matematik- og fysikpensum får lov at prøve kræfter med at udvikle deres egen kunstige intelligens. I dette tilfælde såkaldte neurale netværk, der skal bruges til at løse en lydkrimi.

Undervisningsforløbet hedder ’Regn lyden ud’, og det er tilgængeligt i landets gymnasier fra starten af skoleåret 2019/2020. 

Men fredag 26. april var det tid til en forsmag. 

Lyden af Danmarks gymnasieelever
Fredag d. 26. april var omkring 120 gymnasieelever mødt op på DTU til Forskningens Døgn, mens ca. 1400 overværede live-streaming på gymnasier landet over.

Efter en introduktion til lyd, både som fysisk fænomen og som data, gennemgik underviser Rasmus Thaarup Høegh, hvordan ’Lyden af Danmarks’ kunstige intelligens er bygget op, hvordan neurale netværk fungerer, og hvordan kunstig intelligens kan klassificere lyde ved først at omdanne dem til spektrogrammer og herefter til en række 1-taller og 0’er.

Dagen sluttede med, at de ca. 1500 gymnasieelever i grupper dystede om, hvem der var bedst til at optage lyde, producere spektrogrammer og forstå sammenhængen.
Vinderne på DTU blev Andreas, Lucas, Nikolai, Oliver og Oscar fra Virum Gymnasium. Vinderne blandt de elever, der deltog pr. livestreaming var Maria, Mathias, Simon, Andrea og Magne fra Ringkøbing Gymnasium. 

Alle vinderne får som dagens bedste lyd-analytikere tilsendt et sæt Marshall hovedtelefoner.


Regn lyden ud

Regn lyden ud er et DTU-projekt, som støttes af Forskningens Døgn og Undervisnings- og Forskningsministeriet og bliver til i samarbejde med Lyden af Danmark.

Regn lyden ud bruger data, teknologi og viden fra Lyden af Danmark til at udvikle en helt ny type undervisningsmateriale, der præsenterer og kombinerer 3. G.-pensum i fysik og matematik på en helt ny måde og samtidig giver et unikt indblik i den seneste teknologi inden for kunstig intelligens og datascience.

Alle deltagende klasser er med i en landsdækkende konkurrence om at udvikle det bedste neurale computernetværk og bruge det til at opklare et lydmysterium.

Læs mere