Cykellygter udviklet på Institut for Produktudvikling på DTU kan være med til at forhindre uheld. Undersøgelse viser, at uheld falder med 20 procent, hvis cyklisten bruger lygter med "kørelys."
20 procent af alle cykeluheld kan undgås, hvis cyklisterne kører med lygterne tændt konstant. Det viser en stor undersøgelse, der har kørt gennem det seneste år og afsluttes 1. oktober i år.
2000 forsøgspersoner benyttede en ny type cykellygter ”med kørelys” udviklet på Institut for Produktudvikling på DTU. Cyklisterne kom ud for 20 procent færre uheld end en tilsvarende kontrolgruppe, der kun benyttede cykellygter, når det var påbudt.
Undersøgelsen viser, at de fleste ulykker sker i skumringen, hvor cyklisterne fejlagtigt vurderer, at de ikke behøver at tænde lygterne.
Lygten fungerer ved hjælp af en magnet på hjulet. Magneten passerer en spole monteret på cyklens stel. Spolen leverer strøm til en fastmonteret diodelygte. Teknikken er simpel, men det er alligevel ikke uden udfordringer, at få lygten til at fungere:
”Det er relativt banalt teknisk set at lave sådan en lygte. Udfordringen har været at få den lavet så billigt, robust og brugervenligt som muligt. Den skal jo holde i alt slags vejr,” fortæller Civilingeniør og opfinder af lygten Troels Pedersen og fortsætter:
”Det har taget fire år at udvikle cykellygten, og fordelen er ud over, at den er fastmonteret på cyklen, at man ikke løber tør for batterier.”
Lygtesættet kan købes i butikkerne fra 1. oktober, og kommer til at koste knap 200 kroner.

Ny lygtetype udviklet på DTU