Bygning 202

Rigsrevisionens beretning om veterinært laboratoriebyggeri på DTU

Finansudvalget bad i december Statsrevisorerne undersøge DTU’s anvendelse af laboratoriepuljemidler i forbindelse med bygningskomplekset Life Science & Bioengineering, dvs. bygning 201-205.

På baggrund af anmodningen fra Finansudvalget bad Statsrevisorerne Rigsrevisionen undersøge tre spørgsmål:

1. At vurdere begrundelsen for at flytte laboratoriet fra DTU til Københavns Universitet og de økonomiske konsekvenser heraf.
  2. At undersøge sagsforløbet omkring etableringen af et veterinært laboratoriebyggeri på DTU/ Statens Serum Institut, herunder hvordan bevillingen på 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen er anvendt og om bevillingsregler er overholdt.
  3. At undersøge om de med aktstykke 77 bevilgede midler er anvendt til byggeri på DTU.

Rigsrevisionen har valgt at opdele undersøgelsen i to dele: En del der omfatter anvendelsen af laboratoriepuljemidlerne til bygning 201-205, og en anden del, der omfatter flytningen af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet.

Rigsrevisionens beretning vedr. den første del er nu afgivet til Statsrevisorerne og er offentliggjort med Statsrevisorernes bemærkninger.

Det fremgår af beretningen, at DTU ikke har anmodet om at få laboratoriepuljemidlerne udbetalt, og derfor ikke retmæssigt eller uretmæssigt har fået udbetalt midler fra laboratoriepuljen.

DTU ser nu frem til at indgå i en dialog med Bygningsstyrelsen om udmøntningen af den aftalte andel af laboratoriepuljen.

”Vi er tilfredse med beretningen fra Rigsrevisionen. Nu vil vi tage en snak med Bygningsstyrelsen om udbetaling af de aftalte 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen til laboratorier, der er opført i forbindelse med Life Science & Bio Engineering-komplekset eller til andre laboratoriefaciliteter på DTU. Jeg vil gerne understrege, at DTU ikke ønsker at anvende midler fra laboratoriepuljen til dækning af udgifter for et annulleret byggeri,” siger universitetsdirektør Claus Nielsen.

Læs Rigsrevisionens beretning her