Christian Luxhøj

Brygmesteren

Fysik
Videnskab og ølkultur er gået op i en højere enhed for Christian Luxhøj, som nu er helt inde i hjertet af planlægning og produktion på verdens største bryggerier.

”Det er virkelig en spændende verden. Alle har en mening om øl. Når man sidder til et selskab og fortæller, at man er uddannet brygmester på Carlsberg, er der helt sikkert emner nok til samtalen resten af aftenen,” fortæller Christian Luxhøj med et stort smil.

Som leder af pilotbryggeriet på Carlsbergs Forskningscenter var han med til at udvikle en lang række øl, f.eks. Semper Ardens-serien og Jacobsen-produkterne. Mange vil huske navne som First Gold India Pale Ale, Carls Hvede, Carls Dark, Capo, Tuborg Classic Gylden og Crown, der blev lanceret i anledning af kronprinsparrets bryllup. Især ved lanceringen af Semper Ardens-serien havde brygmestrene en fremtrædende rolle. De blev markedsført med både navn og billede på indpakningen.

”Jeg fik en lille stjernestund,” husker Christian Luxhøj og tilføjer, at det var grænseoverskridende for en ingeniør at stå på en stor scene i Frederiksberg Have sammen med Lars Hjortshøj og fortælle om øllene.

”Og så finder man ud af, at selvom man laver noget spændende og sjovt, går der ikke ret lang tid, før det er glemt. Alle de øl, jeg har lavet, er taget ud af markedet igen, bortset fra en enkelt, Carls Hvede. Men ikke et ondt ord om det, for det handler jo om at følge med,” konstaterer Christian Luxhøj.

Kommercielle kompetencer Det var en spændende tid med new product development på Carlsberg, hvor Christian Luxhøj fik rig mulighed for at komme rundt i virksomheden. På et tidspunkt følte han dog, at han gerne ville bygge flere kommercielle kompetencer oven på sin ingeniøruddannelse og den HD i organisation, han også havde taget i mellemtiden.

”Jeg havde trang til at beskæftige mig med det strategiske og med kundeforhold. Det fik jeg afbalanceret meget godt ved at tage DTU’s MBA inden for innovation (se faktaboks på næste side). Det var et meget inspirerende forløb – ikke mindst fordi deltagerne havde alle mulige forskellige baggrunde.”

Executive MBA-uddannelse

DTU’s Executive MBA-uddannelse hedder Master in Management of Technology (MMT). Uddannelsen har fokus på forretningsudvikling, innovation, forandringsledelse og personligt lederskab og er rettet mod personer med teknologisk eller naturvidenskabelig baggrund. MMT-uddannelsen strækker sig over 21 måneder, og deltagerne tager uddannelsen sideløbende med deres job.
Læs mere på www.business.dtu.dk

En af de andre kursusdeltagere var ansat i rådgivningsvirksomheden Alectia A/S (dengang hed den Birch & Krogboe), som netop havde købt Carlsberg-selskabet Danbrew. Og det blev indgangen for et karriereskift for Christian Luxhøj.

Da Christian Luxhøj blev tilbudt en stillling i Alectia som key account manager for Carlsberg, var det dog med blandede følelser, at han sagde ja tak.

”Det var lidt kedeligt at skulle sige farvel til Carlsberg. Men på den anden side passede det perfekt i alt, hvad jeg ville med den uddannelse. Det gav mig mulighed for at arbejde med det kommercielle, samtidig med at jeg stadig skulle beskæftige mig med bryggeriet, da stillingen gik ud på at pleje og vedligeholde Alectias serviceaftale med Carlsberg. Jeg kendte bryggeriet indefra, så det var et behageligt skridt inden for min komfortzone.”

I dag er Christian Luxhøj account director i Alectias bryggeridivision med ansvaret for de europæiske, asiatiske og afrikanske markeder. Alectia er verdens førende uafhængige rådgiver inden for bryggeriverdenen. Christian Luxhøj har fingeren på pulsen og ved, hvad der sker i bryggeribranchen worldwide.

Mikro og makro
I øjeblikket er der to store trends. Den ene er, at de mange mikrobryggerier, som i Danmark opstod som en modreaktion på de store koncerner, er inde i et benhårdt udskilningsløb. De er ved at finde ud af, at det ikke er nok at kunne brygge godt øl – de skal også være dygtige forretningsmænd. Derfor er dem, der overlever, ved at blive skarpere på deres forretningskoncept og målrette deres øl til specielle segmenter af forbrugere.

Christian Luxhøj vurderer, at mikrobryggeriernes markedsandel vil stige. I USA er det faktisk den eneste del af ølindustrien, der vokser.
Den anden trend er, at de store pilsner-bryggerier bliver endnu større. De fire største: ABInbev, SABMiller, Heineken og Carlsberg sidder på langt størstedelen af verdens produktion. De har mere eller mindre delt verdensmarkedet mellem sig og arbejder intenst på at optimere deres anlæg, så de kan producere med et minimum af omkostninger uden at gå på kompromis med kvaliteten.

”Der er en del romantik om branchen. Folk har et billede på nethinden af gammeldags øltønder, raslende samlebånd med grønne flasker og mænd i brune læderforklæder. Men sådan er virkeligheden ikke. I dag suser mindst 60.000 flasker gennem aftapningsområdet hver time. Det går så hurtigt, at man knap kan se den enkelte flaske.”

Opgraderingen af Carlsbergs bryggeri i Northampton er en af de mest spændende opgaver, Christian Luxhøj har haft ansvaret for i Alectia. Da projektet var fuldført sidste år, var bryggeriet gennemgribende moderniseret og fremtidssikret.

Systematik og dyb faglighed
For Christian Luxhøj er det en stor fordel at være ingeniør. Han kan let sætte sig ind i nye ting, og den polytekniske baggrund gør, at han næsten uanset emne har en vis forståelse for, hvad folk taler om.

”Fra ingeniørstudiet ved jeg også, at det kan betale sig at sætte sig ind i tingene. Når man er systematisk og har et dybt fagligt kendskab til branchen, får folk tillid til en,” siger han og tilføjer:

”Som ingeniør, og især som civilingeniør, har jeg lært, at det lange, seje træk virker. Det havde jeg glæde af, både da jeg arbejdede med innovation i Carlsberg og nu, hvor jeg arbejder med kundeforhold, hvor man er nødt til at arbejde sig ind i en dialog baseret på gensidig respekt. Det tager tid – og det behøver bestemt ikke være kedeligt.”