Foto: Søren Kjeldgaard
Foto: Søren Kjeldgaard
Foto: Søren Kjeldgaard

DTU-forsker modtager Undervisningsprisen

Energiteknologi
De studerende quizzer og tegner om energikonvertering i Luise Theil Kuhns undervisning, der er varieret, fleksibel, udfordrende og engagerende.

’Hvis de kan tegne det, så har de forstået det.’ Sådan lyder et af Luise Theil Kuhns principper, når hun underviser studerende på DTU. Hun er lektor, ph.d. samt studie- og sektionsleder på DTU Energi. Og nu er hun også en af syv, som modtager en ny undervisningspris på 500.000 kroner. Den bliver overrakt af uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen den 30. september ved en ceremoni med deltagelse af kronprinsesse Mary.

”Jeg synes, det er fantastisk, at god undervisning får lidt spotlight på samme måde som god forskning. Det har rigtig stor effekt på vores samfund, at vi uddanner gode ingeniører. Mit vigtigste produkt er faktisk at være med til at uddanne 150 dygtige ingeniører om året,” siger Luise Theil Kuhn.

Hun er både stolt og glad over at modtage Undervisningsprisen - det giver hende endnu mere drive til at prøve nye ting i undervisningen.

Kuglebaner og energikonvertering
Luise Theil Kuhns filosofi er, at undervisning skal være varieret, fleksibel, udfordrende og engagerende. Hun indrømmer, at hun ikke er særlig stor fan af forelæsninger. I stedet er samspillet med de studerende vigtigt.

Luise Theil Kuhn underviser i fysik på et indledende kursus for de ingeniørstuderende på General Engineering, ligesom hun underviser på bacheloruddannelsen på et lille specialiseret kursus, der forbinder sig direkte til hendes eget fagområde: materialekarakterisering inden for energikonvertering og -lagring.

Selv om de to kurser er meget forskellige, bruger Luise Theil Kuhn de samme principper i undervisningen. Når hun underviser i energi og energibevarelse, udfører hun bl.a. demoeksperimenter med kuglebaner af forskellig facon. Så taler hun med de studerende om, hvordan kuglens bevægelse gennem banen hænger sammen med, hvordan energien er bevaret undervejs. Ofte mener de studerende, at kuglen vil opføre sig anderledes, end den gør, og det er en god måde at kickstarte en diskussionen af, hvordan man bruger begrebet energibevarelse, og hvordan det skal forstås.

”Diskussionen tager udgangspunkt i hele energiproblematikken, som den ser ud med globalt energiforbrug og forskellige kilder til energi. Vi taler også om fossile energikilder over for bæredygtige energikilder, og hvordan vi f.eks. skal lagre solenergien, så vi kan bruge den, når solen ikke skinner,” siger Luise Theil Kuhn.

Hun prøver altid at gøre undervisningen nutidig og relevant. Ikke mindst fordi mange af de studerende kommer til at beskæftige sig med at fremme den grønne omstilling, når de er færdiguddannede.

Plads til at svare forkert
En anden metode går ud på at bede de studerende om at tegne. Ofte er de uvant med at sidde med blyant og papir, da de plejer at programmere foran computeren. Men Luise Theil Kuhn vil gerne have, at det bliver simpelt og illustrativt. Først når man har sine begreber på plads, kan man begynde at tale om, hvilke modeller man skal bruge for at løse problemstillingen, mener hun.

Quizzer kan også indgå i undervisningen. Det kan være med multiple choice-spørgsmål. Det kan også være en illustreret problemstilling, hvor man skal byde ind på, hvilken tegning, der er den rigtige model.

”Der er plads til at svare forkert. Det er ofte de forkerte svar, der er de mest interessante. Det er der, man kan tage fat i en diskussion af, hvad der forståelsesmæssigt er gået galt. Det kan også være, at der er flere rigtige svar. Så bliver det interessant at diskutere, hvordan de er rigtige på hver deres måde.”

Respekt for de studerende
I det hele taget har Luise Theil Kuhn stor respekt for de studerende. Hun lytter og bruger tid på feedback og spørgsmål. Det er ofte de studerendes spørgsmål, der kan drive undervisningen videre. Det betyder også, at hun er ret fleksibel og ikke har en fuldstændig tilrettelagt køreplan, når hun går ind til undervisningen:

”De studerende skal synes, at det er trygt at stille dumme spørgsmål. Jeg er ikke selv ud af en akademikerfamilie og har brugt mine undervisere rigtig meget, fordi der ikke var andre steder, jeg kunne gå hen med mine spørgsmål. De har sikkert syntes, at jeg var en frygtelig plage. Men jeg vil gerne gøre plads til alle de studerende, der heller ikke har andre steder at gå hen med deres spørgsmål.”

Ud over undervisningen står Luise Theil Kuhn bag flere nye initiativer som f.eks. bacheloruddannelsen General Engineering, ligesom hun har indført en ordning på DTU Energi, hvor undervisere giver ’peer to peer’ feedback til hinanden.

’Undervisningsprisen er en fantastisk anerkendelse af både Luise Theil Kuhn og den store indsats, hun har leveret for sine studerende og DTU. Ud over at være en meget dygtig underviser, har hun været tovholder på udvikling af vores bacheloruddannelse i General Engineering, som efter ganske få år er en af DTU’s mest succesfulde uddannelser. Vi kan være utrolig stolte af hende. Luise er en af mange dedikerede undervisere på DTU, som løfter os, så vi kan nå vores strategiske mål om at have Europas bedste ingeniøruddannelse’.

Philip Binning, DTU’s uddannelsesdekan