Foto: Agnete Schlichtkrull

DTU-dimittend vinder fornem design award

Mads Bonde er dimittend fra DTU og én af skaberne bag Labster Virtual Laboratories, som torsdag den 7. april blev honoreret med en prestigefyldt Danish Design Award i kategorien Better Learning.

Mads Bonde og partner Michael Bodekaer står bag Labster Virtual Laboratories - en laboratoriesimulator, der ved brug af ny teknologi som Virtual Reality giver studerende adgang til fuldt udstyrede og højt specialiserede laboratorier, de af grunde som økonomi og sikkerhed sjældent har adgang til i virkeligheden.

Torsdag den 7. april blev den opfindelse honoreret med en prestigiøs Danish Design Award i kategorien Better Learning. Danish Design Awards uddeles til værdiskabende danske designløsninger fordelt over i alt 11 kategorier på tværs af forretning, samfund og individ samt fire særpriser.

Mads Bonde har studeret en bachelor i Bioteknologi og en kandidat i Bioinformatik og Systembiologi på DTU. Han er meget taknemmelig for prisen:

”Prisen har for os særligt to betydninger. For det første er det fantastisk at få den opmærksomhed herhjemme i Danmark. Vi har mange brugere ved udenlandske uddannelsesinstitutioner som Stanford og Harvard, men vi vil også gerne arbejde mere med det danske universitets- og skolesystem, så derfor er det dejligt at blive sat på det danske landkort. Derudover så er design også vigtigt for Labsters produktudviking, da vi gerne vil bruge design til at fremme uddannelse. Vores produkt skal være sjovt, flot og nemt at bruge. Så derfor er det også en stor kompliment at få en designpris. Vi er meget stolte,” fortæller han.

Han og hans partner er i fint selskab som modtagere af en Danish Design Award. Tidligere er blandt andet Skype blevet præmieret med en award. I år var niveauet også højt blandt vinderne:

”Dette års vindere viser virkelig bredden i dansk design i dag og demonstrerer en innovationskraft, vi som designnation kan være stolt af: Et veritabelt katalog over måder, hvorpå design kan tackle de mest brændende spørgsmål – om fremtidens vækst og velfærd, om bæredygtighed, et bedre arbejdsliv”, siger Morten Grøn, adm. direktør for Design Denmark.
Labster Virtual Laboratories kan anvendes i enhver web-browser og på enhver tablet eller virtual reality-platform, og give studerende adgang til at udføre videnskabelige forsøg.

Læs mere om Labster her.

I juryens begrundelse for sejren står:

"Labster Virtual Laboratories er en ambitiøs og veludført illustration af, hvordan ny teknologi kan skabe forbindelse mellem fysisk og digital læring. Samtidig introducerer det nye touch-points i forbindelse med underviserens muligheder for at engagere og inddrage de studerende og føre undervisningssituationen til helt nye højder. Det er nytænkende og overvinder på én gang udfordringen med at få højt specialiseret laboratorieundervisning ud til de mange og peger på, hvordan indlæringen kan løftes ved at kombinere teori med eksperimenter.”