Forskere diskuterer fremtidens teknologier på Folkemødet

Cybersikkerhed og bæredygtige fødevarer er blandt emnerne, der er til debat i Techteltet på Folkemødet på Bornholm.

Hvem skal bekæmpe cybertruslen mod Danmark, og er der big business i bæredygtige fødevarer? Det er nogle af de samfundsrelevante problemstillinger, som DTU debatterer i Techteltet på Folkemødet i år. Her er den overordnede ramme fremtidens brug af teknologi og dens indflydelse på det samfund, vi lever i.

Det er endnu engang DTU, IDA, Engineer the future, Aalborg Universitet og SDU, der står sammen i Techteltet. Og i år får de følgeskab af ingeniører fra Aarhus Universitet.

”Udviklingen buldrer afsted med nye banebrydende teknologier, viden og opfindelser. Nogle synes, at det går alt for hurtigt, mens andre ser nye muligheder,” siger Anders Bjarklev, rektor på DTU.

”Folkemødet er for mig et samlingssted, hvor mennesker mødes på tværs og diskuterer. Derfor ser jeg frem til nogle spændende dage med debatter og events, hvor DTU inviterer borgere, virksomheder, organisationer og politikere indenfor i vores telt for at se og smage på fremtiden og diskutere teknologiens rolle - lige fra hvordan vi udvikler bæredygtig gourmetmad, til hvordan vi beskytter os mod cyberangreb.”

Teknologifest og debatter

Techteltet åbner torsdag den 14.juni, hvor der bydes på en sand teknologisk tour de force i selskab med blandt andre DR-vært Kåre Nielsen fra Storenørd og Techtopia-vært og tidligere DR-journalist Henrik Føhns. Aftenen slutter af med en stor teknologifest, hvor den efterhånden faste telt-DJ og tidligere transportminister Magnus Heunicke skruer på knapperne.

I løbet af Folkemødets fire dage byder Techteltet på et væld af debatter og arrangementer om alt fra selvkørende biler og manglen på STEM-uddannede til ansvarlige algoritmer, Danmarks fødevareteknologiske fremtid, og hvorvidt vi kan tjene penge på at passe på klimaet.

Man kan også møde den menneskelignende robot Pepper - prøve sine ingeniøregenskaber af ved at bygge sin egen drone - eller opleve et gigantisk isbjerg under overfladen i virtual reality.

Som vanligt bydes der på øl fra universiteternes egne bryggerier, ligesom man kan lade sig begejstre af en række ScienceShows med alt, hvad det indebærer af eksplosioner, farver og gode historier.