H.E. Mr. Liu Biwei and DTU president Anders Bjarklev. Photo: Thorkild Amdi Christensen

Borgmesterbesøg fra Kina

En delegation på 18 borgmestre, byudviklingsdirektører, og folk fra universiteter og myndigheder fra Guangdong-provinsen i Kina, besøger DTU i denne uge. Besøget er en del af et to ugers træningsprogram, der har til formål at skabe bæredygtige byer i Kina.

Delegationen repræsenterer omkring 90 millioner borgere i Guangdong-provinsen - den mest folkerige provins i Kina. Borgmestrene vil besøge større danske byer som København og Århus og gennem foredrag og site visits lære om bæredygtige byer i Danmark, og hvordan danske kommuner, virksomheder og universiteter behandler emner som energi, belysning, vand, affald, byggeri og indeklima.

Besøget giver samtidig danske virksomheder, vidensinstitutioner og byer mulighed for at komme i dialog med beslutningstagere i de kinesiske byer i Guangdong provinsen.

Under deres ophold på DTU, vil de for eksempel besøge PowerLabDK (en eksperimentel platform for el og energi) og DOLL (Danish Outdoor Lighting Laboratory) og høre foredrag fra en række af DTU’s forskere.

Delegationen blev hilst velkommen af ​​DTU’s rektor Anders Bjarklev:

"I 2050 vil mere end 50 % af verdens befolkning bo i byer. Det giver en række nye og voksende udfordringer. For eksempel manglende adgang til energi, rent vand og ren luft. Formålet med dette program er at inspirere hinanden til at skabe mere miljøvenlige, beboelige og velstående byer. Jeg tror, ​​at træningsforløbet vil være en gylden mulighed for partnerne til at dele erfaringer og viden. "

Den kinesiske ambassadør i Danmark, H.E. Liu Biwei, talte også til delegationen, og glæder sig over samarbejdet mellem Kina og Danmark:

"Kina er et land i udvikling. Kina ændrer sig hver dag, så vi har brug for alle de gode idéer fra hele verden. Danmark er et moderne land med masser af erfaringer og en masse gode ideer, så jeg er overbevist om, at borgmestrene efter de to uger vil have lært en masse om Danmark og vende tilbage med nyttig og anvendelig viden. "

Træningsprogrammet er resultat af et samarbejde mellem den kinesiske sammenslutningen af ​​borgmestre, Tsinghua Universitet, Grundfos, DTU og State of Green.