Tre gange måtte de studerende op og stå øverst på podiet ved Shell Øko-maraton i Nogaro. De fik førsteprisen i biler med forbrændingsmotor, prisen for den mest miljøvenlige bil med mindst CO2 udslip, og så fik DTU Dynamo også en pris for at køre på DME brændstof som bedste alternativ i en dieselmotor.
Jublen vil ingen ende tage, da en træt, men glad flok DTU studerende kunne søndag klokken 11.15 tre gange stille sig øverst på sejrspodiet i sydfranske Nogaro.
Efter en weekend, hvor uheldene har stået i kø, er det forløsende for de studerende at få sejren i hus, og Claus Suldrup har da også svært ved at få armene ned.
”Vi er sådan lidt paf. Det er fuldstændig vildt. Vi troede, vi havde vundet én pris, men de blev ved med at kalde os op,” siger han.
Efter to uheldige dage, hvor det først var en blokeret bremseskive og siden en systemfejl, der stoppede DTU Dynamo, lykkedes det efter en aften og nat med hårdt arbejde at få bilen på banen søndag, hvor det var sidste chance for at få en officiel placering.
”Jeg var bange for, at vi var forfulgt af uheld, fordi der har været så mange problemer, så jeg er meget glad for, at de er gået så godt. Det kan de studerende godt være stolte af,” siger lektor Jesper Schramm fra DTU om udfaldet.
Ud over at udmærke sig ved at køre længst på literen i sin klasse, fik DTU Dynamo også to andre priser.
Bilen havde det mindste CO2 udslip på de 14 omgange, og det blev belønnet med prisen for at være konkurrencens mest miljøvenlige bil. En pris,som i sig selv er meget beundringsværdig, da Shell Eco-marathon netop er stablet på benene for at finde mere miljøvenlige alternativer til benzin- og dieselmotorer
Samtidig fik holdet en pris for bedste alternativ til diesel. Denne pris blev givet for at køre med det dimetylæter (DME), som er mere miljøvenligt end diesel.
Innovator kørte dansk rekord
Holdet, der arbejder med DTU Innovator, nåede også i mål efter en ihærdig indsats fra de studerende. Så sent som søndag formiddag blev DTU Innovator med brintmotoren ramt af endnu et uheld. Bilen var kørt tre af i alt syv omgange, da chauffør Sarah Back måtte køre i pit. Nogle af Bilens brændselsceller leverede ikke strøm til bilen, og det viste sig, at de var løbet tør for væske.
”Vi skyllede en masse vand igennem systemet for at få dem til at virke igen. Det har vi aldrig prøvet før, så vi var ikke sikre på, om det ville fungere,” siger Iben Rasmussen.
Bilen havde et sidste forsøg, og det lykkedes pilot Sarah Back at køre, hvad der svarer til 1633 kilometer på en liter benzin.