Fremtidens legetøj

I et nyt samarbejde med blandt andre LEGO vil Henrik Hautop Lund fra Center for Playware på DTU tage børnenes leg alvorligt og gøre LEGO klodsen intelligent

Der er gået børnehave i den for professor Henrik Hautop Lund og hans hold på Center for Playware på DTU. Manden, der er kendt for sin forskning i robotter og playware, har nu kastet sig over LEGO klodsen, som han vil gøre intelligent. Det er børnenes leg, som Henrik Hautop Lund vil undersøge og udvikle.

 

Projektet løber over tre år og er blevet til i et samarbejde mellem DTU, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, reklamebureauet Advance og LEGO. Halvdelen af projektets budget på 18 millioner kroner er stillet til rådighed af Højteknologifonden, hvilket gør det muligt for Henrik Hautop Lund at gå ind i et meget tæt samarbejde med LEGO, der også omfatter udviklingen af produkter, som vi vil kunne se i butikkerne inden for få år. De vil lave såkaldt modulær playware-teknologi, der kan skabe leg ved at udnytte moderne kunstig intelligens og robotteknologi.

 

Tag legen alvorligt

Det afgørende for Henrik Hautop Lund er, at udviklingsarbejdet hele tiden bliver holdt op mod de kommende brugeres vurdering af den playware, som kommer ud af det. Derfor vil meget af forskningen også komme til at foregå i børnehaver, private hjem og i skoler.

 

”Det, man vil se i det her projekt, er, at det er legen, der bliver omdrejningspunktet. Det er få steder, hvor vi ser, at folk tager legen 100 % seriøst. Man kommer let til at hænge sig fast på, at der skal være et formål med legen. Derfor har forskellige tiders syn på leg også meget ofte været præget af, at det er sådan noget barnligt pjat. Det, vi siger nu, er, at vi tager legen alvorligt,” fortæller Henrik Hautop Lund, men understreger, at det ikke er ensbetydende med at forkaste pædagogikken.

 

”Det er klart, at vi som voksne har nogle pædagogiske mål og pædagogiske principper, men vi har lært, at det ligger som det sekundære. Vi vil lave noget, der som udgangspunkt er legende og motiverende, som går tilbage til definitionen af leg, som noget man gør af sin egen vilje. Og hvis vi kan få børnene til at gøre det, så kan vi også godt dreje dem i mange retninger, hvor vi kommer mere lærende elementer ind i systemet,” siger han.

 

robot henrik_web.jpg

Playware-professoren ser det som et mål at udvikle og forske i, hvordan mennesket kan interagere med teknologi og har gennemført en lang række projekter indenfor området. Nu starter et nyt projekt i samarbejde med LEGO, der skal udvikle og definere fremtidens legetøj. (foto: Center for Playware)

 

Tilgængelig teknologi

Samtidig med, at legen accepteres, som sit eget formål, så er det også nødvendigt for forskerne i projektet at kunne præsentere børnene for teknologien på en måde, som de synes om. For gør de ikke det, så kommer man ikke langt med sine pædagogiske ambitioner. Derfor er Henrik Hautop Lund glad for, at det netop er LEGO, som er gået ind i samarbejdet.

 

Det er nemlig principperne bag de gamle LEGO klodser, som moduler der kan bygges sammen på utallige måder, der nu skal overføres til playware-teknologien. Jo flere klodser, desto flere muligheder. Man skal altså stadig kunne bygge med de nye produkter, og de skal kunne sættes sammen på forskellige måder. Forskellen er bare, at hver klods har indbygget intelligens, og at de kan reagere med hinanden, så man ved at sætte dem sammen på forskellige måder kan ændre på, hvad de kan.

 

”Hvis du forestiller dig, at vi har en processor inde i hver enkelt LEGO klods, og at de kan kommunikere med hinanden, når de bliver sat sammen, så har de et fysisk udtryk, når du sætter klodserne sammen, men de får også en funktionalitet. Så du bygger reelt et lille computernetværk op, som reagerer på en bestemt måde,” siger Henrik Hautop Lund.

 

Målet er at disse moduler ud over at kunne kommunikere med hinanden også skal være i stand til at tilpasse sig brugeren. Hvordan man gør det, bliver en af de helt store udfordringer for projektet. I dag har man mange eksempler på legetøj, som kan programmeres til at opføre sig på en bestemt måde, men Henrik Hautop Lund vil gerne skære programmeringsdelen væk og skabe legetøj, der kan interagere med – og måske endda genkende – den, der leger. Legetøjet skal altså lære dig at kende, lære hvordan du leger, og hvilket modspil du er interesseret i.

 

”Det er en stor grundforskningsmæssig udfordring, hvordan vi skaber adaptiv teknologi. Selvfølgelig kan man gøre det sværere eller lettere, alt efter hvor høj en grad af fleksibilitet man ønsker. For at gøre det meget firkantet kunne man forestille sig, at man ville have to niveauer. Hvis du er hurtig, så reagerer playware-produktet på en hurtig måde. Hvis du er langsom, reagerer det på en langsom måde. Der, hvor det for alvor bliver svært, er, hvis der er meget mere subtile kategoriseringer end hurtig/langsom,” siger han.

 

Legetøjet skaber rammerne

Legetøjet skal altså kunne reagere på barnets unikke måde at lege på. På den måde kan legeredskaberne selv være med til at inspirere til leg. For selvom leg er defineret som noget, man kun gør af egen lyst, så er der alligevel nogle regler og rammer for den.

 

”Hvis vi kan tilføje elektronik, som gør, at legeredskabet kan sanse sine omgivelser og processere og give en respons til sine omgivelser, så kan vi bruge det til at være med til at definere legeregler. Så det, vi er interesserede i, ud over de ingeniørmæssige interesser er i bund og grund, at vi kan bruge playware som værktøj til at igangsætte nogle forskellige aktiviteter. De aktiviteter kan være simpel konstruktionsleg, men det kan også være fysisk leg som et svar på fedmedebatten,” forklarer Henrik Hautop Lund.

 

Det helt store spørgsmål er jo selvfølgelig, hvordan de intelligente LEGO klodser vil komme til at se ud. Men spørger man Henrik Hautop Lund, så er der tydeligvis grænser for, hvor meget han vil løfte sløret for sit kommende arbejde.

 

”Jeg vil ikke sige, at det nødvendigvis er det, vi vil gøre, men hvis du for eksempel tager en LEGO klods, der er udformet som et ben, så er det ikke bare en plastikklods, så kan den også bevæge sig som et ben, når du får det sat sammen med kroppen. Men hvilket fysisk udtryk det helt præcis får, det får vi at se,” siger Henrik Hautop Lund.

 

Han fortæller dog samtidig, at han håber på, at man vil kunne se de første resultater i butikkerne i løbet af to til tre år, og at de nok vil komme til at lægge sig tæt op ad de udtryk, vi kender fra robotteknologien.