DTU-forskere udgiver bog om stressforebyggelse

Stress skal forebygges i fællesskab.  Fokus skal flyttes fra den enkeltes håndtering af arbejdet til en fælles organisering og et ledelsesmæssigt ansvar. Det er hovedbudskabet i en ny bog, som to forskere fra DTU Management Engineering har udgivet.

Bogen ’Forebyg stress – i en fælles proces’ af forskerne Christine Ipsen og Vibeke Andersen, DTU Management Engineering, tager udgangspunkt i forskningsprojektet ’Videnarbejde og stress – mellem begejstring og belastning’. Projektet blev gennemført fra 2006 til 2009 i samarbejde med Carl Bro, Københavns Kommune, COWI og DJØF med flere.

I den klassiske stressdebat handler det om, at man skal fjerne eller reducere belastninger. I videnarbejde, som blandt andet forskere og ingeniører er involveret i, er det, der begejstrer, også det, der belaster. De mest spændende opgaver er oftest dem, der også stiller høje krav til medarbejderen. Det hjælper altså ikke noget at skære disse opgaver væk, da det er dem, der skaber arbejdsglæden.

Der, hvor ledere og medarbejdere kan sætte ind, er ved at belyse det, der begejstrer og belaster i arbejdsprocessen og i organiseringen af arbejdet, frem for at fokusere på det enkelte individ.  Hos COWI betød anerkendelse og feedback meget for medarbejderne, og ledelsen besluttede derfor at undersøge omfang, form og indhold af den feedback, de gav deres ansatte.  Det viste sig, i modsætning til den gængse opfattelse hos ledelsen, at der var en del medarbejdere, som sjældent eller aldrig fik feedback. På baggrund af undersøgelsens resultater besluttede ledelsen sig for at gennemføre en dialog med alle medarbejderne, om hvornår der er brug for feedback - og hvordan den bør gives. Den ændrede opmærksomhed omkring feedback har betydet bedre ledelse, mindre brandslukning og større tilfredshed blandt medarbejderne.

Bogen er en værktøjsbog, som er rettet mod virksomheder, der gerne vil sætte fokus på begejstring og belastning. Den indeholder et procesværktøj, hvor man igennem syv faser trin for trin forklarer, hvordan man på en arbejdsplads kan udvikle og iværksætte indsatser, der modvirker stress på et organisatorisk plan.