Studerende tager patent på brintbil

Fire studerende DTU er ved at tage patent på et nyt brændstofsystem til fremtidens brintbiler

Systemet udnytter brinten bedre, og er et skridt i retning væk fra dyre, fossile brændstoffer som benzin og diesel til biler.

 

”Vi kan eliminere tabet af brint i en brændselscelle, og på den måde gøre systemet mere effektivt”, siger Lasse Clausen, som er en af de fire opfindere bag patentet.

 

Det nye brændstofsystem er opfundet under de studerendes arbejde med at bygge brintbilen ”DTU Dynamo”, der sidste år satte verdensrekord ved at køre 25 kilometer på 10 gram brint – det svarer energimæssigt til 671 kilometer på en liter 95 oktan benzin.

 

DTU har stået for patentansøgningen, og det er første gang, at universitetet vil patentere en opfindelse, der er lavet udelukkende af studerende.

 

”De fire har udviklet en fremtidig lovende teknologi. Derfor har universitetet valgt at støtte en patentansøgning, da brændstofsystemet vil have stor kommerciel interesse for både producenter af biler og brændselsceller, og dermed være økonomisk og samfundsmæssig interessant”, siger specialkonsulent Søren Michael Hansen fra afdelingen for Forskning og Innovation ved DTU.

 

De studerende fra DTU skal forsvare verdensrekorden for brintbiler den 20.-.21. maj i år på Circuit Paul Armagnac i Frankrig ved det årlige Shell EcoMarathon, og her vil den seneste version af de studerendes brændstofsystem være monteret i DTU Dynamo. DTU deltager desuden i løbet med prototypebilen DTU Innovator, der kører på en blading af sodfrit DiMthylEther (DME) og biodiesel.

 

 

 

For yderligere oplysninger, kontakt venligst

Lasse Clausen, 20 71 27 78

Søren Mikael Hansen, 45 25 1032