Foto: Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser

Roskilde Festival er et laboratorium for nye ideer

For ottende gang deltager 100 DTU-studerende i Roskilde Festival, som led i deres uddannelse. De kommer med projekter, som hver især kan være med til at gøre festivalen mere bæredygtig, renere eller sjovere.

I år kommer de studerende med bud på, hvordan man kan mindske madspild, sænke vandforbruget og udjævne strømforbruget, så man kan spare på brugen af dieselgeneratorer. De kommer også med 100 farvede LED-lamper til lejrene, som gæsterne selv skal samle, 300 flasker til sæbe, som gæsterne selv skal producere, og 1000 naturlige glowsticks med millioner af mikroskopiske alger, som lyser i mørke.

Målt på indbyggertal er Roskilde Festival Danmarks fjerdestørste by i en uge om året. En by, som bygges op på en næsten bar mark, og pakkes ned igen indenfor ganske kort tid. Roskilde Festival er således allerede en ingeniørmæssig bedrift. Der har været ingeniører involveret for at etablere festivalen og få den til at fungere, men ingeniørerne er også med til at finde på alt det nye. Og det er netop det, samarbejdet mellem Roskilde Festival og DTU går ud på.

Festivalen har opstillet en række udfordringer, som den gerne vil have løsninger til, ligesom de studerende selv er kommet med ideer til nye ting, som de savner på festivalen. De får 5 ECTS point for først at udvikle projekterne og derefter afprøve dem under de ret barske forhold, som findes på Roskilde Festival. Gennem årene har de studerende skabt en række løsninger, som nu er blevet en del af festivalen, og samarbejdet har gennem tiden resulteret i etableringen af fire studenter-startups.

De studerende står for flere workshops på campingområdet i opvarmningsdagene og projekterne præsenteres i DTU’s TechLab mellem Orange Scene og Avalon under musikdagene.

Fakta om samarbejdet mellem Roskilde Festival og DTU

  • I 2010 indgik Roskilde Festival og DTU et formelt samarbejde om at benytte festivalen som et fremtidslaboratorium og skabe innovative ingeniørløsninger på nogle af festivalens udfordringer.
  • De studerende optjener fem ECTS-point i løbet af projektperioden.
  • Samarbejdet har blandt andet medvirket til, at DTU-studerende, der står bag startup-virksomhederne Volt, DropBucket, Kubio og PeeFence, har haft en platform for at afprøve deres teknologi, inden de startede virksomheden.
  • DTU’s egen dækning kan følges på www.dtu.dk og på Facebook, Instagram, Snapchat: dtudk