DTU Lyngby Campus. Foto: DTU

Fem af årets Villum Young Investigators er DTU-forskere

Byggematerialer Halvledere Mikro- og nanoteknologi

Fem af de i alt 16 store forskertalenter, der netop har modtaget bevillingen Villum Young Investigator 2022, kommer fra DTU.

Med bevillinger på mellem seks og otte mio. kr. er årets 16 Villum Young Investigators klar til at bidrage til den tekniske og naturvidenskabelige forskning og sætte deres præg på fremtiden. Fælles for forskerne er tårnhøje ambitioner og forskningsområder, der kan være svært forståelige.

”Det er glædeligt at disse unge forskere nu får mulighed for at udvikle deres egne imponerende ideer. Mange bakkes op af deres værtsinstitutter med solide karrieremuligheder. Det tegner godt for dansk forskning,” siger Thomas Bjørnholm, forskningsdirektør i VILLUM FONDEN.

De fem modtagere fra DTU beskæftiger sig med meget forskellige emner. Et pro-jekt vil søge efter en ny halvleder inden for uorganiske fosforsulfider med specifikke optiske og elektriske egenskaber, der kan forbedre effektiviteten af flere centrale energiprocesser – herunder produktion af elektricitet, brændstof og lys.

Et andet projekt handler om ’levende ’ beton og vil udvikle bio-inspireret multifunktionelt bygningskomposit, der kombinerer beton med såkaldt ’selv-sansende’ materialer, så betonen kan kommunikere sin tilstand i realtid. Det vi give os viden om tidlige advarselssignaler fra bygninger, veje og broer, der svækkes med tiden og er sårbare over for naturkatastrofer.

De øvrige projekter handler om en nanolaser, vekselvirkning mellem lys og materiale samt forståelsen og design af bundne tilstande af lys.

De fem modtagere er:

• Navid Ranjbar, DTU Byg
  • Thomas Christensen, DTU Fotonik
  • Lars Rishøj, DTU Fotonik
  • Yi Yu, DTU Fotonik
  • Andrea Crovetto, DTU Nanolab

Læs mere om projekterne i en pressemeddelelse fra VILLUM FONDEN: Vær velkommen Villum Young Investigators 2022.

Se en kort video hvor hver af modtagerne præsenterer deres projekter.

Om Villum Young Investigator programmet

Villum Young Investigator-programmet har fokus på at tiltrække og fastholde dygtige yngre danske og udenlandske forskere på danske universiteter. Målet er at understøtte universiteternes udvikling af internationale forskningsmiljøer på højt niveau.