DTUs diplomingeniører bliver de første i Danmark, der kan skrive CDIO på CV’et. Undervisningsministeren ønskede dem velkommen, da de startede deres uddannelse den sidste mandag i august.
Mandag morgen i DTUs sportshal var hvinende sportssko afløst af livlig summen mellem forventningsfulde, nye ansigter. Et nyt kuld diplomingeniør-studerende blev budt velkommen. Velkomsten markerer starten for DTUs nye diplomingeniør-uddannelser. Efter års omfattende forberedelser indfører DTU nu uddannelsesfilosofien CDIO (Conceive-Design-Implement-Operate) på samtlige diplomretninger.
Ifølge Gunnar Mohr, uddannelsesdekan på DTU, går CDIO kort sagt ud på at tilgodese alle de egenskaber, der kendetegner en god ingeniør, i undervisningen. For eksempel praktiske, teoretiske, personlige og sociale kompetencer. Filosofien er udviklet i samarbejde med det velrenommerede Massachusetts Institute of Technology i USA. DTU er den første uddannelsesinstitution i Danmark, der satser massivt på denne nye uddannelsesform. Dette skridt roste undervisningsminister Bertel Haarder, der var særligt indbudt som gæstetaler ved velkomsten.
”Tankerne bag CDIO er noget, som alle uddannelser burde bære præg af. Såvel ingeniøruddannelser som andre uddannelser,” sagde han.
Ifølge undervisningsministeren er Danmark kendt for uddannelser, der sætter studerende i stand til at omsætte viden til praksis. Han er overbevist om, at CDIO fremmer denne kvalitet.
Om Bertel Haarder selv er i stand til at omsætte viden til praksis, blev sat på prøve straks efter velkomsttalerne. Her skulle han ligesom de studerende løse en praktisk ingeniøropgave: At bygge en bærende konstruktion. Opgaven var at bygge en konstruktion ud af to firkantede træpinde ved hjælp af lim, tape, søm og sejlgarn.
”Når I er færdige vælger vi nogle af løsningerne ud. Vinderen er den, hvis konstruktion kan holde til den største vægtbelastning uden at bøje eller knække,” forklarede Gunnar Mohr.
Ifølge Gunnar Mohr var bagtanken med opgaven at lade de studerende gennemgå de fire faser i ingeniørarbejdet, som CDIO bygger på:
-
Conceive-fasen, hvor de studerende skal afgrænse og forstå opgaven.
-
Design-fasen, hvor de skal finde en løsning på opgaven.
-
Implement-fasen, hvor de bygger.
-
Operate-fasen, hvor løsningen skal afprøves.
Det sidste skete ved, at de udvalgte konstruktioner, som hver især var bygget forskelligt, blev belastet med lodder. Og vinderen blev: Bertel Haarder. Det er dog ikke lykkedes at få svar på, om han af den grund overvejer at stille ministerbilen i garagen til fordel for en karriere som ingeniør.