Students at DTU

Stor bevilling støtter gratis undervisning i bioteknologi fra DTU

Bioteknologi og biokemi
4,1 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden skal tænde interessen for bioteknologi hos elever i grundskoler og på ungdomsuddannelser.

I 2006 grundlagde fagligt stærke og dybt engagerede DTU studerende non-profit organisationen Biotech Academy (BA) med det formål at tilbyde gratis undervisning og undervisningsmateriale i bioteknologi til ungdomsuddannelser og grundskoler i hele Danmark.

" Forløbet med ølbrygning og CRISPR bruger jeg til alle mine klasser. Begge cases om biosensorer er geniale. Materialet er let tilgængeligt for både lærer og elever, og casen er nem at pakke ind i flere forskellige temaer til bioteknologi. Eleverne synes, det er rigtig spændende selv at få lov til at transformere bakterier, så man får elever, der giver 110% i lab"
Linnea Juul Sten, adjunkt på HTX Slagelse

Siden den spæde start er det blevet til ikke mindre end 33 undervisningsprojekter, seks virtuelle laboratorieøvelser, 100 undervisningsvideoer, fem dokumentarfilm og fem eksperimentelle kits, der alt sammen kan hentes gratis fra Biotech Academy’s hjemmeside. Desuden bliver en lille gruppe af særligt motiverede elever inviteret til Biotech Academy Camp, som afholdes en gang om året på DTU.

En lang række af skoleklasser har enten været til undervisning i laboratorier på DTU eller gennemført øvelser ude på egne skoler over hele landet. Det tilbud støttede Novo Nordisk Fonden med 2,4 millioner kroner i 2019 og nu igen i 2022 med 4,1 millioner kroner.

Den støtte er adjunkt på HTX i Slagelse Linnea Juul Sten glad for. Hun er nemlig en af de mange lærere, som gør flittigt brug af det gratis undervisningsmateriale. Hun stiftede bekendtskab med Biotech Academy, da hun selv gik i gymnasiet, og der er derfor helt naturligt for hende at bruge materialet i sin egen undervisning, og hun er ikke i tvivl om at materialet engagerer eleverne rigtig godt:

”I dag bruger jeg selv flere af forløbene, enten direkte eller som inspiration til egne forløb, hvor jeg bruger noget af materialet fra Biotech Academy. Forløbet med ølbrygning og CRISPR bruger jeg til alle mine klasser. Begge cases om biosensorer er geniale. Materialet er let tilgængeligt for både lærer og elever, og casen er nem at pakke ind i flere forskellige temaer til bioteknologi. Eleverne synes, det er rigtig spændende selv at få lov til at transformere bakterier, så man får elever, der giver 110% i lab,” siger Linnea Juul Sten, som glæder sig over fortsat at kunne inspirere sine elever med materiale fra Biotech Academy.

Også lektor Line Vestergaard Heuck fra Aarhus gymnasium er glad for undervisningsmaterialet fra Bioetech Academy, som hun bruger til at supplere sin undervisning. Hun siger:

”Som lærer giver det mig et supplement til den daglige undervisning og det er rigtig godt, fordi de fleste emner er meget aktuelle. Meget af materialet egner sig særligt godt til projektorienterede undervisningsforløb. Det virtuelle laboratorium er et super godt supplement til det eksperimentelle arbejde i bioteknologi – og fantastisk, at det er gratis.”

Charlotte Høy Andersen, som leder Biotech Academy, er rigtig glad for tilbagemeldinger som disse fra Slagelse HTX Aarhus gymnasium, for det er netop det, der driver dem og de andre studerende i Biotech Academy:

”Vi er alle studerende, som er dybt passionerede for biovidenskab, og den forskel den kan gøre i rejsen mod et mere bæredygtigt samfund. Vi er alle drevet af at dele vores passion med den næste generation af studerende og arbejder for at endnu flere skal vælge en naturvidenskabelig uddannelse – allerhelst inden for bioteknologi.”

Charlotte Høy Andersen og hendes med-leder Nanna Marie Tørring glæder sig begge over bevillingen fra Novo Nordisk Fonden, som gør dem i stand til fortsat at udvikle Biotech Academy’s tilbud i samarbejde med de andre studerende. Yderligere fem undervisningsforløb er allerede under udvikling og flere tilbud vil komme til og dermed sprede glæden for bioteknologi til elever over hele Danmark.