Protein

Halte køer skal bekæmpes med vaccine

Fødevarer og fiskeri

Det Frie Forskningsråd har bevilliget fem millioner kroner til udvikling af en vaccine mod den alvorlige kvægsygdom digital dermatitis, der angriber klovene og har store konsekvenser for både økonomi og dyrevelfærd. DTU Veterinærinstituttet står i spidsen for projektet.

Digital dermatitis er i dag den mest betydende smitsomme klovsygdom og er på verdensplan årsag til både nedsat dyrevelfærd og store økonomiske tab i malkekvægsbesætninger.

Men nu har Det Frie Forskningsråd | Teknologi og Produktion bevilliget fem millioner kroner til udviklingen af en vaccine mod bakteriesygdommen, der lige nu behandles med bl.a. antibiotika. Projektet ledes af professor Mette Boye fra DTU Veterinærinstituttet.

Læs historien på DTU Veterinærinstituttets hjemmeside