Hør en differentialligning

En nybegynder kan nemt få en lineær differentialligning galt i halsen. For at undgå, at de studerende på Matematik 1 bliver kvalt i en ligning, har man derfor forsøgt sig med en ny undervisningsform. Mirakelkuren hedder e*math.  

Af Marie Vendelbo Fridorf

 

Lyset i den gamle kantine i 342 er blåligt, oplyst af de mange bærbare computere, der står klar foran de forventningsfulde studerende. Omkring 200 bachelorstuderende har denne morgen været ekstra tidligt oppe for at være med til premieren på e*math, en ny webbaseret undervisningsform i Matematik 1. Fælles for alle de studerende er, at de inden ugen er omme skal kunne løse en lineær differentialligning. Men fælles for dem er også, at de ikke alle sammen har lige nemt ved at lære det:

 

”Nogle er dygtige til matematik, mens andre har rigtig svært ved det. I denne uge har vi derfor lavet et forsøg, som tager højde for alle de forskellige måder, man kan lære på,” fortæller projektleder på e*math og docent ved DTU Informatik Helle Rootzén.

 

Nogle lærer bedst ved at terpe teori, andre ved at se eksempler først, mens nogle lærer bedst gennem spil. e*math er derfor indrettet efter fire forskellige læringsstile. Man kan enten være aktivisten, reflektoren, teoretikeren eller pragmatikeren. Gustav Prior Knock læser bioteknologi og er aktivist:

 

”Jeg er en af dem, der skal have matematikken repeteret et par gange, før det sidder fast. Ved en forelæsning har jeg kun én chance for at få det lært, hvilket ofte ikke er nok. e*math giver mig for eksempel mulighed for at podcaste en forelæsning og høre den flere gange, så jeg synes, e*math er en vildt god ide.”

 

I den anden ende af den gamle kantine sidder Malene Uhrbrand. Hun læser medicin og teknologi og betegner sig selv som reflektoren:

 

”Generelt er jeg sådan en, der skal se eksempler, før jeg forstår det. Matematikken skal sættes ind i en større sammenhæng, og jeg skal kunne se, at ligningerne rent faktisk kan bruges til noget. På e*math kan jeg se en video, der viser, hvordan differentialligninger bliver brugt til f.eks. at bygge broer. Det er virkelig godt.”

 

Matematik til højre hjernehalvdel

Mens solen på den anden side af kantinevinduet kæmper en indædt kamp om at få lov til at brænde igennem de grå skyer, er præsentationen af e*math gået i gang. Kasper Skårhøj, der har været med til at udvikle portalen, giver en hurtig introduktion, før han slipper de studerende løs. Kasper er selv studerende på femte semester, men kan uden problemer huske, hvordan hans første møde med lineære differentialligninger var:

 

”Da jeg selv havde Matematik 1, savnede jeg tidssvarende litteratur. Der var ikke noget, der appellerede til min visuelle hjernehalvdel. De, der skulle lære mig matematikken, var eksperter, og de havde tydeligvis glemt, hvordan det var at være nybegynder. Der var med andre ord grobund for forbedringer,” fortæller Kasper Skårhøj.

 

Med en stor pose penge og en velsignelse fra videnskabsministeren har Kasper Skårhøj sammen med nogle medstuderende og repræsentanter fra DTU Matematik, LearningLab DTU og DTU Informatik arbejdet målrettet i et år på at få portalen færdig. For projektleder Helle Rootzén har det været meget vigtigt, at det var studerende, der var med til at udvikle portalen:

 

”Kasper og de andre studerende har alle haft friskt i erindringerne, hvordan det var selv at have Matematik 1. På den måde har vi haft mulighed for at designe en portal, som de studerende med stor sandsynlighed ville kunne lide at arbejde med.”

 

Om de studerende har taget systemet til sig, vil en senere evaluering afsløre, men en ting er sikkert: Videnskabsministeren mener, han har fået noget for pengene:

 

”DTU's projekt med e-kurser i matematik er et godt eksempel på, hvordan innovativ brug af it i undervisningen er med til at gøre universitetsuddannelserne mere spændende for de enkelte studerende,” siger Helge Sander.

 

Ind i mørket igen  

Udenfor er det, som om solen har givet op over for den tunge dyne af grå skyer, men det påvirker ikke stemningen i kantinen, hvor de studerende så småt er ved at pakke sammen igen. E-læringforløbet med e*math dækker kun dele af undervisningen i Matematik 1, og om lidt skal de studerende derfor indfinde sig i et auditorium og lytte til en traditionel forelæsning om differentialligninger. En kendsgerning, som ikke helt passer Gustav Prior Knock:

 

”Jeg føler mig generelt ikke særlig oplagt, når jeg sidder inde i et auditorium og følger en forelæsning. Det er derfor, jeg synes, at e*math er genialt, for det giver mig muligheden for at logge mig på, når jeg er frisk, og på den måde få mere ud af det.”

 

Gustav Prior Knock er ikke alene med den følelse, og projektleder Helle Rootzén håber på, at e*math er en undervisningsform, som der bliver satset på i fremtiden:

 

”e*math passer utrolig godt til den nye generations måde at være på, og jeg kan allerede nu se, at de studerende synes, portalen er spændende og sjov – og når noget er sjovt, så tror jeg på, at man lærer mere.” 

 

Projektgruppen vil først efter nytår tage stilling til, om de kan lave endnu et forløb med e*math i foråret 2010. Vil du ind og smugkikke på e*math, kan du få adgang via e-math.imm.dtu.dk.

 

e-learning.jpg

 

200 bachelorstuderende er mødt op for at deltage i en ny form for undervisning i matematik. Metoden baserer sig blandt andet på audiovisuelle midler, der skal imødekomme den enkelte studerendes læringsstil. Projektet på DTU Informatik er delvist udviklet af studerende og har modtaget støtte fra Videnskabsministeriet.

Foto: Thorkild Amdi Christensen