Foto: DTU. DTU Engineering Technology

Rektor: På DTU i Ballerup forsker vi i undervisning

Vellykket praksisnær undervisning er genstand for en systematisk forskningsindsats på DTU i Ballerup, skriver Anders Bjarklev.

Mandag d. 27. september afholdt DTU’s bestyrelse ordinært møde og det årlige strategiske seminar. Jeg har set frem til begge dele. Først og fremmest fordi vi denne gang kunne afholde mødet fysisk og kunne fremvise vores universitet for DTU’s bestyrelsesformand, Karin Markides,for første gang. Tidligere har corona nemlig forhindret os i at mødes fysisk, da Karin Markides bor i Jerevan, hvor hun er professor og rektor for American University of Armenia.

Jeg har også set frem til begge møder, fordi det foregik på DTU’s lokaliteter i Ballerup. Det gav nemlig bestyrelsen mulighed for at mødes med Ballerups borgmester, Jesper Würtzen (S), som holdt et oplæg for os. Et oplæg, hvor han blandt andet understregede betydningen af DTU’s tilstedevær i og samarbejde med Ballerup Kommune, og DTU’s samarbejde med de mange virksomheder, der ligger i kommunen.

"DTU Engineering Technology bidrager til målrettet teknologioverførsel, der skaber vækst og udvikling i samfundet"
Anders O. Bjarklev, rektor

For det er ingen tilfældighed, at DTU altid har følt sig godt hjemme i kommunen. Da vi den første januar i år oprettede et nyt institut – DTU Engineering Technology – var det den foreløbige kulmination på en rejse, der startede med fusionen mellem DTU og Ingeniørhøjskolen i 2013. Her er vores fornemste opgave at uddanne diplomingeniører, og det gør vi med stor succes.

Her er højt specialiseret undervisning med fokus på teknologiimplementering. Her er veludstyrede laboratorier og værksteder med dygtige medarbejdere, som hjælper de studerende med at omsætte teori til praksis. Og her er ikke langt til små og mellemstore virksomheder, som gennem projekt- og praktikforløb udnytter de studerendes kompetencer og idérigdom, samtidig med at de får direkte adgang til kvalificeret arbejdskraft.

Men med DTU Engineering Technologys navn og status markerede vi samtidig, at universitetets afdeling i Ballerup er meget mere end en campus, hvor vi underviser kommende diplomingeniører. Med oprettelsen af et egentligt institut ønskede vi at gøre den vellykkede praksisnære undervisningsform til genstand for en systematisk forskningsindsats.

Vi forventer, at instituttet med indsamling og videnskabelig bearbejdning af data vil kunne bidrage til en endnu mere målrettet teknologioverførsel, der skaber vækst og udvikling i samfundet – og til at virkeliggøre ambitionen om, at DTU står for Europas bedste ingeniøruddannelse.