Portalen indeholder netbaserede undervisningsprojekter baseret på aktuel bioteknologisk forskning indenfor f.eks. biomedicin og biobrændstof. Projekterne er skræddersyede til undervisningen i biologi på gymnasier og HTX.
Undervisningsprojekter
”Find fremtidens antibiotika” er titlen på et af de 4 undervisningsprojekter, der foreløbig er tilgængeligt for alle landets gymnasier og HTX skoler. Ved at arbejde med dette projekt i undervisningen vil eleverne forstå, hvordan teorien om proteiner, DNA, og cellens opbygning kan anvendes i praksis f.eks. til udvikling af en helt ny slags superantibiotika. Undervisningsprojekterne udvikles af studerende ved BioCentrum-DTU i samarbejde med bioteknologiske virksomheder, i dette tilfælde Novozymes, som netop forsker i udviklingen af nye antimikrobielle stoffer. Herved får gymnasieeleverne et indblik i, hvordan industrien udvikler teknologier, så nye videnskabelige opdagelser kan anvendes i praksis og kommercialiseres.
Stort behov for nyt undervisningsmateriale
Netop anvendelsesorienteret undervisningsmateriale er noget, der har været savnet i gymnasiet og på HTX. Rektor for Helsingør Gymnasium og formand for Danske Science gymnasier Carl P. Knudsen forklarer
”Spændende cases fra den virkelige verden, og materiale der ikke kun har fokus på teori, men også på moderne teknologi, er en manglevare i naturvidenskabsundervisningen på gymnasierne i dag. Jeg er sikker på at Biotech Academys materiale kan være med til at give undervisningen et betydeligt løft,” siger han..
Alt undervisningsmaterialet på portalen har været testet på gymnasier rundt om i hele landet og tilbagemeldingerne er, at eleverne bliver langt mere engagerede i undervisningen, når stoffet sættes i relation til ny forskning fra den virkelige verden.
Også laboratoriebesøg og foredrag
Biotech Academy er mere end undervisningsprojekter. På portalen har man også mulighed for at bestille et foredrag af en bioteknologistuderende, og man kan bestille et klassebesøg i Biotéket, et nyindrettet øvelseslaboratorium på Biocentrum-DTU.
Om baggrunden for at oprette Biotech Academy forklarer institutdirektør for BioCentrum-DTU Ole Filtenborg
”For det første er det vigtigt at skabe interesse for naturvidenskab blandt unge og give dem kendskab til de spændende muligheder en uddannelse inden for bioteknologien rummer. Samtidig fungerer Biotech Academy som et eliteprogram, der giver udvalgte studerende på Biocentrum-DTU nogle unikke muligheder for kontakt med industrien i løbet af deres studieforløb,” siger Ole Filtenborg.
Samarbejde med virksomheder
At virksomheder er med til at producere undervisningsmateriale til gymnasier er noget nyt i Danmark, men ifølge Ole Filtenborg er det en naturlig udvikling.
”Vi har på DTU tradition for at samarbejde med industrien. Det er simpelthen en forudsætning for at vi kan levere de bedste ingeniører med de kompetencer som efterspørges af virksomhederne. At man nu allerede i gymnasiet kan få indblik i, hvad den danske biotekindustri har at tilbyde, vil betyde flere og bedre kandidater til industrien.”
Foreløbig er, udover Novozymes, også Dong Energy, Carlsberg, Symphogen, Novo Nordisk og Danisco virksomhedspartnere. De har givet hver 60.000 kr. til udvikling af et undervisningsprojekt. Derudover har Lundbeck Fonden givet 367.000 kr. og Ingeniørforeningen Danmark 75.000 kr. til udviklingen af Biotech Academy.