Studerende har udviklet en indeklimaindikator, der fremmer gode udluftningsvaner og kan sikre bedre indeklima i klasseværelserne.
Skoleeleverne i Danmark er udfordret af andet end bare det faglige indhold i undervisningen. I 9 ud af 10 klasseværelser begrænses elevernes indlæring af, at CO2-koncentrationen bliver for høj. Faktisk kan præstationen forøges med op til 10 procent, eller næsten et helt ekstra ”gratis” skoleår, hvis den udfordring bliver løst. Den opgave har et hold diplomingeniører sat sig for at løse ved hjælp af en lille lysende sky.
Det kræver nemlig ikke nødvendigvis store ventilationsanlæg for at nedbringe CO2-niveauet i klasselokalerne – noget så simpelt som jævnlig udluftning er faktisk alt, hvad der skal til. Det kniber bare ofte med at huske, at slå vinduerne op i en travl hverdag.
De studerendes løsning er en indikator, der advarer elever og lærere om for høj koncentration af CO2 og sætter dem til at lufte ud, når der er behov for det, og som også fortæller, hvornår udluftningen er tilstrækkelig og indeklimaet igen er optimalt.
Skyen, som produktet hedder, er en lille fiks indeklimaindikator, som placeres på væggen i klasselokalet. Teamet bag Skyen, de tre diplomingeniørstuderende Troels William Krogh Bertelsen, Valdemar Østergaard og Christoffer Junker Elmelund, fik idéen til den på kurset Grønt Entreprenørskab i 2016 sammen med deres studiekammerat Kristoffer Jensen, som senere har skiftet studie til Serviceøkonomi på CPH Business.
På kurset blev de opmærksomme på problematikken og fandt frem til, at CO2-koncentrationen er den væsentligste og langt den mest ensartede indikator for indeklimaet på tværs af bl.a. geografiske variationer.
Allerede i den efterfølgende 3-ugers undervisningsperiode blev den første prototype til. For at sikre sig, at løsningen fungerede for brugerne, kontaktede de en skoleklasse. De satte børnene til at illustrere hhv. godt og dårligt indeklima for at få en indikation af, hvilke farver og signalværdier, børnene associerede med det. Interviews af lærerene gav samtidig de studerende et klart indtryk af, hvad deres behov og udfordringer typisk består i.
Klar til markedet
Skyen vandt andenpræmien i studenterkonkurrencen Grøn Dyst 2016, men den største gevinst ved konferencen viste sig at være kontakten til engagerede erhvervsfolk, som i tiden efter konferencen kom til at fungere som mentorer for projektet
Sammen med især Jens Müller fra JMI Executive Search og Martin Nielsen fra Securitas har de studerende arbejdet på strategi og markedsundersøgelse, ligesom BusinessLab på DTU Ballerup Campus gav et nap med at skaffe projektet et mikrolegat på 25.000 kr. og DTU Skylab har bevilget 20.000 kr., som kunne bruges på ekstern hjælp.
Muligheden for at blive klogere på produkt- og forretningsudvikling er en stor faktor for holdet bag projektet.
”Drivkraften er læringen – hver gang vi laver noget, lærer vi noget nyt. I projektet hér har den største læring nok været erkendelsen af, hvornår der er brug for hjælp,” fortæller Valdemar Østergaard.
”Vi har bl.a. fået hjælp til at få printpladen gjort klar til produktion og formen klar til sprøjtestøbning.”
Mentorerne har også været gode til at holde teamet fokuseret på at få undersøgt, hvad det er for et marked, Skyen henvender sig til, og hvor den har sit største potentiale. I forlængelse af Skyens modningsforløb, har teamet bag projektet været på rundtur på en række folkeskoler for at følge op på, om det færdige produkt nu også har fået alle de egenskaber, det skal, for at få brudt de dårlige udluftningsrutiner.
Så snart de sidste pilottest i en række rigtige klasselokaler er overstået, vil Skyen være klar til at gå i luften.