DTU optimerer lyden af Orange Scene

Prince, Gorillaz, Jack Johnson og andre internationale topnavne kan se frem til at få deres musik endnu bedre ud til publikum, efter en gruppe DTU studerende har kortlagt lyd-spredningen blandt de 60.000 publikummer.

Af Rasmus Rørbæk

 

Nordeuropas største kultur- og musikfestival tiltrækker år efter år de største navne fra musikkens verden. Roskilde Festival er i manges øjne årets største hyldest og fest for musik og kultur, og arrangørerne bag det ugelange gilde arbejder derfor altid blandt andet for at give de tusindvis af besøgende en fantastisk oplevelse foran festivalens vartegn: Den Orange Scene.

 

I år har festivalen derfor inviteret en gruppe DTU studerende til at udvikle en metode, der kan optimere den måde lyden spredes ud til de op til 60.000 mennesker, der står foran scenen. 

 

mere_orange_web.jpg

Omkring 100 DTU-studerende arbejder rundt om på dette års Roskilde

Festival, blandt andet med at optimere lyden for publikum. (Foto: Jens Dige/Rockphoto)

 

”Vores opgave er helt enkelt at sikre den optimale lyd for publikum over hele pladsen. De fleste der har besøgt en udendørs koncert vil vide, at lyden fra scenen ændrer sig, hvis man flytter sig rundt på pladsen. Det er denne forandring, Roskilde har bedt os kortlægge gennem et kursus på DTU,” forklarer studerende Søren Linnet.

 

Det der især bliver undersøgt under dette års festival er de såkaldte ”delay tårne”. Det er højtalertårne, der er stillet op ude på pladsen, som skal give de bagerste publikum en god lyd-oplevelse under koncerten. 

 

Men hvordan optimerer man lyden af Orange Scene?! I dette tilfælde har de studerende gjort brug af en metode, der laver en visuel gengivelse af lydens spredning, et kort over lydbølgerne, om man vil. Det kaldes en ”direktivitets ballon” og går i en enkelt forklaring ud på, at målere sat op omkring på pladsen registrerer hvilke frekvenser, der kommer hvorhen – og hvor høj lyden er. På den måde, kan man med et simuleringsprogram lave en grafisk gengivelse af, hvordan lyden ”ser ud” på hele pladsen. Dette kort kan lydteknikerne herefter bruge til at lave små ændringer til næste år.

 

”I sidste ende vil vores arbejde betyde, at de dygtige teknikere bag lyden fra Orange Scene kan indrette tårnenes placering lidt anderledes, eller at man vil vide nøjagtig hvilke frekvenser, der skal justeres fra mixerpulten, når festivalen går i luften igen til næste år,” fortæller Søren Libbert.

 

Projektet er en del af det nyoprettede samarbejde, som DTU og Roskilde Festival har indgået, og som betyder, at op mod 100 DTU studerende arbejder på højtryk rundt om på dette års Roskilde Festival.

”Det har givet os muligheden for at byde ind med vore kompetencer og afprøve noget af den teori, vi har lært i forhold til det at gennemføre en koncert så stor som de, der foregår her. Det har været givende for os som studerende, for festivalen og – forhåbentligt – for næste års festivalgæster, hvis vi kan påvise nogle småjusteringer, der vil optimere lyden for alle på pladsen,” siger Søren Libbert.

 

Roskilde Festival 2010.jpg

Foto: Ditte Valente

 

Du kan læse mere om DTU´s aktiviteter på Roskilde Festival 2010 her.