Hvordan kan en virksomhed skabe en vækstplan på 100 dage? Denne udfordring skal ledige chefer analysere og beskrive i uddannelsesforløbet ’The 100 Day Growth Challenge’.
Til efteråret skal erfarne, ledige topchefer skabe vækstplaner for konkrete virksomheder. Det sker som et led i det seks uger lange uddannelsesforløb, der udbydes af DTU Business.
Den 22. august blev uddannelsestilbuddet præsenteret på DTU med oplæg fra blandt andre Peter Mogensen fra tænketanken Kraka og Jens Moberg, administrerende direktør i rådgivningsvirksomheden Alectia og bestyrelsesformand i Grundfos.
The 100 Day Growth Challenge er designet til at få ledige, erfarne ledere tilbage i beskæftigelse igen. Forløbet giver mulighed for både at opkvalificere sig gennem uddannelse på DTU Executive School of Business og samtidig arbejde med et konkret projekt for en virksomhed. Virksomheden får til gengæld et erfarent hold til at analysere et vækstprojekt.
Jens Moberg hilste uddannelsen velkommen i et oplæg, der koncentrerede sig om nogle af de udfordringer, danske virksomheder står overfor. Herunder særligt den faldende produktivitet og udfordringen med at skabe bæredygtig vækst. Her mener Jens Moberg, at de deltagende topledere er særligt kvalificerede:
”Man skal hænge sin virksomheds udvikling op på nogen af de trends der foregår - for eksempel grøn vækst. Derfor har virksomhederne behov for vækstplaner, der adresserer de udfordringer, på alle de områder, de beskæftiger sig med. Og det, at I kommer udefra og fra andre brancher er rigtig gavnligt, for nogle gange er det ikke et spørgsmål om at ændre landsskabet, men mere at se på det med andre øjne,” sagde Jens Moberg, og fortsatte:
”Uanset hvilken virksomhed man arbejder med, så er det afgørende at man skaber viden, så virksomheden har noget, som de andre ikke har. Derfor er det også rigtig vigtigt ved denne uddannelse at virksomhederne har adgang til DTU Business og til hele DTU, så I kan arbejde sammen om at finde løsninger på de udfordringer, vi står overfor.”