Elever fra tekniske skoler er til uddannelsesdag på DTU som afrunding på onlinespillet Oliejagten. Foto: Mikal Schlosser
Vinderne fra Erhvervsskolen Nordsjælland. Fra venstre: Rasmus Hays Hofmann Christensen, Jens Munk Nielsen og Jesper Tim Damgaard Krøyer. Foto: Mikal Schlosser.

Gymnasieelever på online oliejagt

Der var fuldt hus, da Center for Olie og Gas – DTU inviterede elever fra gymnasier og tekniske skoler til uddannelsesdag som afrunding på onlinespillet Oliejagten.

Godt 200 elever lagde vejen forbi DTU til den årlige olie- og uddannelsesdag fredag den 20. november. Dagen afrundede den landsdækkende onlineturnering Oliejagten, der kørte i oktober for landets tekniske skoler og gymnasier med deltagelse af ca. 700 elever.

På programmet var bl.a. overrækkelse af præmier til de tre bedste hold fra Oliejagten 2015, laboratorierundvisning på DTU Kemiteknik og DTU Byg på Lyngby Campus og oplæg om ingeniøruddannelserne på DTU samt et indblik i olieindustrien. Målet med hele arrangementet er at vække de danske gymnasieelevers interesse for olieefterforskning.

Nye idéer og dygtige folk
”Den danske Nordsø rummer fortsat et stort potentiale, men det kræver konstant nye idéer og dygtige folk at finde innovative løsninger, der kan få gjort undergrundens ressourcer til værdi for samfundet. Vi håber, at Oliejagten vil skærpe de unges interesse for vores branche og de globale jobmuligheder inden for olieindustrien,” siger Henrik Tirsgaard, Head of Corporate Technology and Innovation i Maersk Oil.

I år dystede eleverne mod hinanden i simuleringsspillet Quest for Oil, der har erstattet tidligere års PetroChallenge. I spillet borer eleverne efter olie og lærer samtidig om geologi og teknologier, der er knyttet til olieproduktion. Vinderne blev en gruppe andetårselever fra Erhvervsskolen Nordsjælland i Hillerød, der producerede mest olie i forhold til investeringen, i alt 34.219.604 tønder. Med førstepladsen fulgte en check på 5.000 kr.

Stor samfundsmæssig betydning
”Emnet for Oliejagten er af stor samfundsmæssig betydning over de næste årtier,” siger DTU’s dekan Martin Vigild.

”Imens verden skal omstille sig til en mere bæredygtig og klimavenlig energiforsyning, viser alle internationale prognoser, at der vil blive større efterspørgsel efter olie og gas på mellemlangt sigt. Samtidig med at der er et stigende krav om olie og gas i verden, er produktionen flere steder, blandt andet i den danske del af Nordsøen, ved at stilne af. Derfor skal vi fortsætte med at uddanne dygtige olieingeniører, der på den mest sikre, økonomiske og miljøvenlige måde kan få de nødvendige ressourcer op af undergrunden.”

”Og så er det meget vigtigt ikke kun at tænke på olie som en energikilde. Det er en materialeressource, som danner grundlag for vores moderne samfund. Alle plast- og polymermaterialer kommer fra olie. Hvad var en bil uden plast? I fremtiden bliver olien dyrebar – som materiale.”

Husk begejstringen
Professor Erling Stenby, der er videnskabelig direktør for forbedret olie- og gasindvinding i Center for Olie og Gas – DTU, var også på podiet for at holde et oplæg om Danmarks olie:

”Det er spændende at opleve, hvordan gymnasieelever på kort tid kan fange mange af de grundlæggende elementer i olieefterforskning og -produktion. Jeg oplever en stor begejstring for kombinationen af ingeniørvidenskab, økonomisk optimering og det at arbejde i et team. Forhåbentlig husker de den begejstring, når de skal vælge uddannelse.”