En ny legering udviklet af en DTU-forsker kan være med til at nedbringe skibsfartens massive forurening.
Af Bertel Henning Jensen
Den globale efterspørgsel efter varer vokser dagligt, og tusindvis af tons fragtes lige nu på kryds og tværs af verden. Transporten efterlader en arv af forurening og klimabelastninger, der i årtier har fået forskere at slå alarm.
Samtidig har den globale økonomiske krise haft den konsekvens for skibstrafikken, at man for at spare brændstof har sat skibenes fart betragteligt ned. Der sejles simpelthen langsommere, end der gjorde inden krisen, hvilket betyder, at visse motordele bliver udsat for et større slid end tidligere, fordi motorerne ikke er optimeret til den lave fart.
Derfor forskes der også benhårdt i at gøre både miljøaftryk og maskinholdbarhed bedre. Uffe Ditlev Bihlet, erhvervs-ph.d. stipendiat ved DTU, har tilført netop denne forskning helt nye dimensioner.
Ny legering
Han har udviklet en helt ny legering til den såkaldte udstødningsventilspindel i skibsmotorer, der kan tåle langt højere temperaturer end den nuværende industristandard. Og det er godt nyt for skibsfarten:
”Hvis man kan have en højere temperatur i motoren, så kan man også opnå en højere effektivitet. En spindel med min legering kan holde til højere temperaturer end en med de nuværende spindelmaterialer. Dette kan spare skibsejere for udgifter til udskiftninger af spindler,” forklarer Uffe Ditlev Bihlet.
Samtidig er den nye legering en vigtig brik i det store puslespil der handler om at gøre miljøbelastningen mindre:
”Der foregår en løbende forbedring af motorerne, og denne legering er et skridt på vejen, men det kræver selvfølgelig, at der er andre dele der også spiller ind,” forklarer han.
Modtaget med kyshånd
Hos Danmarks Rederiforening er nyheden blevet modtaget med begejstring:
”Det er meget interessant, for den slags har i høj grad vores opmærksomhed,” siger nautisk chef i Danmarks Rederiforening Per Winther Christensen.
”Det er mange udfordringer i forbindelse med, at vi har sænket farten på havene. Der er meget, man ikke havde forudset, når man ikke kører motorerne på den optimale belastning, så vi hilser det meget velkomment, at der bliver udviklet på det område. Alle reduktioner af vedligehold og så videre bliver taget imod med kyshånd,” siger han.
Legeringen er endnu ikke gjort til et kommercielt produkt, men er brugt i udstødningsventilspindler i tre prototyper, der er på søen – indtil videre med gode resultater, fortæller Uffe Ditlev Bihlet.