Hængekøjer, street food og ombyggede auditorier. DTU tester, udvikler og bygger løbende for at understøtte nye undervisningsformer og et aktivt studieliv - ude såvel som inde.
Hængekøjeskov, madpakkehave, sækkestole og street food. Studielivet har ændret sig markant, siden den udflyttede Polytekniske Læreanstalt stod færdig i Lyngby for mere end 40 år siden. Det har livet som studerende også. I en tid med nye undervisningsformer, ny teknologi og et mere aktivt studieliv er der brug for nytænkning af DTU’s læringsmiljøer, fællesarealer og uderum.
I øjeblikket renoverer og opdaterer DTU universitetets auditorier og transformerer fællesarealer og foyerområder til aktive studiemiljøer. Nogle auditorier har allerede gennemgået en transformation og bruges som testcenter for fremtidige ombygninger. Andre venter på at blive bygget om.
I takt med at mange af de store byggeprojekter bliver færdige, skal de omkringliggende udearealer gentænkes som attraktive rum. Målet er at skabe gode fysiske forhold og gode sociale rammer. Det skal styrke kontakten mellem de studerende og mellem studerende og undervisere, samt mindske ensomhedstendenser og skabe flere sociale arrangementer.
Udemiljø på Lyngby Campus

MATEMATIKTORVET blev tidligere udelukkende brugt til at komme fra A til B. I løbet af 2016 testede DTU Campus Service Bygherre her en madpakkehave.
|
|

HÆNGEKØJESKOVEN viser, at man kan forny DTU's uderum med få hjælpemidler. Erfaringerne med den skal bl.a. bruges på Kemitorvet.
|
|
STREET FOOD findes på Lyngby Campus med flere boder bl.a. Yatai by Jens Rahbek.
|
”Vi vil gerne give de studerende mulighed for at opholde sig på campus - også uden for de skemalagte undervisningstider. Det understøtter vi bl.a. ved at holde bibliotek og undervisningsområder åbne 24/7, ved at indrette studie- og læringsmiljøer forskelligt og ved at tilbyde en mangfoldighed af inventar,” siger Martin Vigild, dekan for bacheloruddannelserne og DTU’s studiemiljø.
”Et levende og vibrerende campus afspejler DTU’s kerneværdier og styrker de sociale bånd mellem de studerende. Hvis de studerende mistrives eller har et dårligt forhold til deres medstuderende eller undervisere, så lærer de ingenting. Et godt studiemiljø er også et konkurrenceparameter i forhold til at rekruttere mange og gode studerende.”
Læringsmiljøer

Auditorierne i bygning 303 A er bl.a. indrettet, så man kan veksle mellem gruppearbejde og forelæsning i samme lokale.
|
|

Lounge-område i auditoriebygning 303 A.
|
|

Lounge-områderne i bygning 324 sidder studerende i lyse omgivelser under de 24 black olive-træers kroner.
|
Fra passiv til aktiv læring
Ifølge dekanen er der sket et paradigmeskifte i undervisningsformen de senere årtier. Vi er gået fra passiv læring til aktiv læring, fra monolog til dialog og fra læring alene til læring i grupper. Det betyder, at der i dag er en større dialog mellem underviser og studerende, og at kridttavlen er blevet suppleret med avancerede it-/av-løsninger. Det stiller nye krav til auditorierne, hvor akustik, ventilation og møblement skal understøtte længere og mere varierede læringsforløb.
Samtidig bliver de studerende på campus til ud på aftenen. Nogle gange til ud på natten. Det betyder, at læringsmiljøer og fællesarealer anvendes i større grad end tidligere. Her fordyber de studerende sig på egen hånd, arbejder i grupper omkring et bord eller læner sig tilbage og læser.
Fællesarealer

I det renoverede bibliotek i bygning 101 er der åbent 24/7. Her er farvede bokse til selvstudier, almindelige borde til arbejde og sækkestole i et lounge-område i midten af rummet.
|
|

I åbne lounge-områder nyder studerende at arbejde videre efter forelæsningerne.
|
|

DTU fokuserer på at fremme studenterinnovation i Skylab, hvor man bl.a. kan arbejde med 3D-printere, robotarme og laserskærer.
|
En del af ingeniørfamilien
”I gamle dage ankom de studerende og afleverede deres overtøj til en dame i blå kittel i garderoben, inden de indtog deres pladser i auditoriet. Derefter kom professoren ind ad en anden dør, gav sin forelæsning og gik ud ad døren igen. Sådan er det langt fra i dag. Når man begynder på DTU, bliver man en del af ingeniørfamilien. Man er en del af et fællesskab,” siger Martin Vigild.
En af dem, der er med til at fremme et attraktivt studiemiljø på DTU, er Ina Borup Nørløv, der er projektchef for udvikling og planlægning i DTU CAS Bygherre. Hun sidder med i DTU’s Studiemiljøudvalg, der er nedsat med det formål at fremme udviklingen af et godt studiemiljø. Her samarbejder hun bl.a. med de studerende i regi af Polyteknisk Forening (PF) samt førende specialister inden for udvikling af læringsrum. Desuden har hun været med på studieture til universiteter i udlandet for at hente inspiration. Ofte byder hun også selv velkommen til mange gæster, der vil se DTU’s læringsmiljøer:
”Vores mål er at blive ved med at skabe innovative faciliteter, der gør, at vi kan kalde os et eliteuniversitet. Verden omkring os ændrer sig hele tiden. Derfor holder vi øje med udviklingen og reflekterer over, om der er nye indretninger af det fysiske læringsmiljø, der kan give værdi på DTU. På den måde tranformeres DTU løbende. I øjeblikket kan vi se, at især den digitale undervisning udvikler sig. Spørgsmålet er, hvad det betyder for den fremtidige undervisning.”
Ballerup Campus

På BALLERUP CAMPUS holder størstedelen af DTU's diplomingeniører til.
|
|

Biblioteket på Ballerup Campus er populært og tilbyder studiepladser og grupperum, som reserveres på forhånd.
|
|

Ballerup Campus har et verdensklasse læringsmiljø.
|