Ingeniør holder skruerne i vandet

Civilingeniør og ph.d. fra DTU Mekanik Jesper Dietz, 34, blev efter sit ph.d.-studium ansat i firmaet Odegaard & Danneskiold-Samsoe A/S, hvor han nu i fire år har arbejdet med at analysere vibrationer i skibe.  

/upload/administrationen - 101/afi/phd/jesper dietz.jpg

 

De vibrationer i et skib, der stammer fra fx skibets maskineri eller de bølger, der slår ind mod skroget, kan mindske både skibets levetid og dets driftssikkerhed. Jesper Dietz er civilingeniør og ph.d. fra DTU Mekanik og beskæftigede sig under sit ph.d.-studium med at bestemme og beskrive ekstreme belastninger på skibe. I dag er han ansat i det rådgivende ingeniørfirma Odegaard & Danneskiold-Samsoe A/S, hvor han med sine analyser af skibsvibrationer er med til at mindske vibrationernes konsekvenser.

 

”Vores metoder til vibrationsanalyse kan være med til at beregne og forudsige belastningen og bidrager herved til at kunne konstruere og vedligeholde skibe mest hensigtsmæssigt med færrest mulige omkostninger til den daglige operation, således at både levetid og driftssikkerhed er i top,” fortæller Jesper Dietz, der er teamleder i afdelingen Structural Dynamics – Marine Department.

 

Blid overgang

For Jesper Dietz var skiftet fra ph.d.-studiet til arbejdsmarkedet ikke en stor forandring:

”Det var ikke nogen brat overgang. Mens jeg læste min master, havde jeg arbejde i et rådgivende ingeniørfirma. Derfor var jeg lidt længere tid om at tage min master, til gengæld havde jeg god erhvervserfaring med i bagagen, da jeg begyndte på min ph.d.,” siger Jesper Dietz, der stadig bruger meget tid på at tilegne sig ny viden – ca. ti procent af hans tid bruger han på at holde sig fagligt opdateret.

 

Læs hele interviewet med Jesper Dietz.