DTU inviterede elever fra Akademiet for Talentfulde Unge til workshop for at vise, at det både kan være fagligt udfordrende, sjovt og innovativt at læse til ingeniør.
Er gadelamper bare gadelamper, eller kan de også lave andet end lys? Det spørgsmål blev 67 gymnasieelever fra Akademiet for Talentfulde Unge spurgt om mandag den 23. februar, da DTU for første gang inviterede en så ung gruppe studerende indenfor til en interaktiv og innovativ workshop.
Ifølge Dorthe Skovgaard Lund, der er projektleder i Afdeling for Innovation og Sektorudvikling/DTU Skylab, er det vigtigt at vække de unges interesse for ingeniørvidenskab tidligt, da valget om at læse til ingeniør ellers ofte afhænger af, om man har haft en god lærer i de naturvidenskabelige fag.
”Vores mål med workshoppen - og dagen som helhed - er at udfordre eleverne, ligesom man bliver, når man læser til ingeniør på DTU. Men vi vil også gerne vise, at der er mange muligheder på DTU, og at det både kan være fagligt udfordrende, sjovt og innovativt at læse til ingeniør,” siger Dorthe Skovgaard Lund.
LED-belysning samt sensorteknologi
I løbet af dagen fik eleverne fra 2. g mulighed for at se intelligente gadelamper på DTU Smart Avenue, der er en 1.3 km lang parkerings-allé med 106 LED gadelamper indrettet med smart lysstyring, der giver fordele i form af bl.a. energieffektivitet, god belysning og sikkerhed på campus.
"Vi vil også gerne vise, at der er mange muligheder på DTU, og at det både kan være fagligt udfordrende, sjovt og innovativt at læse til ingeniør."
Dorthe Skovgaard Lund, projektleder i Afdeling for Innovation & Sektorudvikling/DTU Skylab
Desuden hørte de oplæg om LED-belysning samt sensorteknologi og deltog i en workshop, hvor de selv skulle komme med gode idéer.
Interaktiv lygtepæl med stemmegenkendelse
Workshoppen blev faciliteret af fire DTU-studerende, der sendte eleverne på en rejse i ’negativ brainstorming’, ’picture brainstorming’ og ’silent prototyping’ for til sidst at skulle udvælge to-tre idéer og bygge en prototype af bl.a. pap, LittleBits, LEGO, modellervoks og ståltråd. De ti grupper pitchede til slut deres idéer for et dommerpanel, der bl.a. bestod af studerende og en forsker fra DTU Space.
Vindergruppens forslag bestod af en interaktiv lygtepæl med stemmegenkendelse og display, som man kan spørge om vej – og et forslag om en lygtepæl, der kan opsættes i nærheden af togstationer og blinke i forskellige farver, når toget er ved at rulle ind på perronen. På den måde vil passagererne vide, at de skal løbe det sidste stykke vej for ikke at komme for sent til toget.
”Mit håb er, at workshoppen kan være med til at en større del af gymnasieeleverne kigger en ekstra gang i studiekataloget, når de skal vælge en videregående uddannelse,” siger Dorthe Skovgaard Lund.