Finals in DTU X Tech and Ignite
Tommy Ahlers, former minister for Higher Education and Science hands over the first price to Co-founder i Reel Jon Sigvert
Winner of DTU X-Tech Autum 2020, Reel. From left Co-founder Christian Randløv Schmidt , former minister Tommy Ahlers (V), Co-founder Jon Sigvert.
EasyWheels, Winner of the "Runner-up"-price Skylab Ignite autum 2020
Thermore Winner of the first price in Skylab Ignite autum 2020
Former minister for Higher Education and Science Tommy Ahlers (V)

DTU fejrer årets bedste startup-projekter

Entreprenørskab Innovation og produktudvikling
Studenter-startuppen Reel modtager 200.000 kr. for en løsning til at fremme grøn omstilling i små og mellemstore virksomheder.

Studenter-startuppen Reel vandt den største pris på 200.000 kr. i finalen til DTU X-Tech Entrepreneurship på DTU´s innovationsdag. Reel fik prisen for deres arbejde med at skaffe grøn energi til små og mellemstore virksomheder gennem såkaldte Power Purchase Agreement, PPA’er, som er lange aftaler mellem en energiaftager og en energiudbyder.

Hovedprisen i kurset X-Tech Entrepreneurship er finansieret af venturefonden PreSeed Ventures, der giver støtte til tidlige iværksætterprojekter, og blev uddelt til Reel af tidligere uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V), som deltog i finalen.

”I har udviklet et fantastisk produkt. Vi beskæftiger os rent faktisk med de her problematikker, når vi har forhandlinger om fremtidens energimarked. PPA´er er et instrument, som vil blive brugt mere og mere, men lige nu er det ikke på markedet, så jeg ser en klar efterspørgsel på jeres produkt, og jeg er overbevist om, at I har en stor fremtid foran jer,” sagde Tommy Ahlers.

DTU´s koncerndirektør for innovation og entrepreneurship Marianne Thellersen fulgte livetransmissionen af innovationsdagen og var imponeret over den energi, de studerende mødte op med.

”De studerende har været fantastiske til at finde løsninger under corona-pandemien. Det er meget opløftende at se, at på trods af restriktioner har 150 studerende gennemført X-Tech Entrepreneurship, og vi har haft syv af de mest lovende tidlige startup-projekter i finalerne i Skylab Ignite-konkurrencen. Det er et flot resultat,” siger hun.

Løvens hule

Finalen i X-Tech, der er udformet som et løvens hule-koncept, blev afviklet under skærpede restriktioner som følge af corona-pandemien, og alle tilskuere og eksterne samarbejdspartnere var henvist til at følge dagen via en live-transmission på LinkedIn.

For at sikre kvalitet i bedømmelsen af de enkelte innovationsprojekter fik hvert enkelt team, efter afspritning og med mundbind og skærpede krav til afstand, mulighed for at blive sluset ind i DTU Skylabs Auditorium. Her præsenterede de studerende deres prototyper og fremlagde deres forretningsplaner over for fem dommere placeret i en afmærket grøn boks. Temaerne for årets X-Tech Entrepreneurship-kursus har været vand, mad og landbrug, eHealth, AudioTech og Deep Tech.

Efter fremlæggelsen fra de i alt 28 team fra kursets efterårssemester blev tre nye finalister, BioBased Adhesive, Hooligone og Diasense, og semestrets bedste tech-demo, AQfeed, kåret.

Programmet blev afviklet i en stram koreografi af grønne tapestrimler i DTU Skylabs Arena. Lokalet er  normalt godkendt til at rumme 349 personer, men under de skærpede vilkår var kun forårets finalister, tidligere forskningsminister Tommy Ahlers, kursusleder Thomas Howard, Martin Glesner fra Otto Bruuns Fond og et par teknikere til stede.

Skylab Ignite-finaler

Innovationsdagen på DTU blev afsluttet med endnu en finale i DTU Skylabs acceleratorprogram Skylab Ignite, hvor tidlige startup-projekter fik donationer på yderligere 50.000 kr. fra Christian Nielsens Fond. Det vindende projekt Thermore løb med to priser, publikumsfavorit og førstepladsen, til en samlet værdi af 35.000 kroner for deres udvikling af en varmefølende sensor, der kan advare om brand i afgrøder i forbindelse med høst.

Prisen som årets 'runner-up' og de medfølgende 15.000 gik til projekt EasyWheels for deres udvikling af et styrings- og sikkerhedssystem baseret på kunstig intelligens til rullestole.

Innovationskonkurrencer

Efterårets finalister, som dystede om de 200.000 DKK X-Tech Entrepreneneurship

Forårets nye finalister

• BioBased Adhesive