Foto: Peefence
Foto: Peefence
Foto: Peefence
Foto: Peefence
Foto: Peefence
Foto: Peefence

Danish Design Award til festival-startup

Den 28. maj blev de årlige Danish Design Awards uddelt i 15 kategorier. Peefence, som er en startup grundlagt af DTU-studerende, vandt i kategorien Clean Solutions.

Gæsterne til gadefestivalen Distortion i København vil for anden gang stifte bekendtskab med Peefence - et bæredygtigt og fleksibelt urinal, som er nemt at sætte op og transportere. Det er en fordel til en festival som Distortion, hvor festen rykker til en ny bydel hver dag. I år vil der være 140 Peefences i hver enkelt bydel, så festivalen kan mindske generne ved tis i gaderne.

Få dage før Distortions start modtog iværksætterne bag Peefence den eftertragtede Danish Design Award, og selvom det ikke er første gang Peefence får priser for deres design, så betyder Danish Design Award noget særligt, fortæller Theo Fischer Ginman, en af virksomhedens stiftere:

”Konkurrencen er hård i Danish Design Award, og både i Danmark og udlandet er det en pris, man lægger mærke til. De tidligere vindere har fået rigtig meget synlighed ud af prisen, der spreder sig som ringe i vandet. Og alene ved uddelingen fik vi flere nye kontakter,” siger han.

Skræddersyet til festivaler

Peefence startede som et studenterprojekt i 2013 på Roskilde Festival, hvor en gruppe studerende fra DTU i samarbejde med festivalen forsøgte at løse de omfattende gener ved tis i hegnene. Året efter var der 12 Peefences, så 195, så 400. I 2018 vil der være 650 Peefences på festivalen.

To af Danmarks største festivaler har således taget Peefence til sig, hvilket har givet virksomheden mulighed for at tiltrække en ny investor. Men det er stadig en udfordring, at indtjeningen fra de to kunder ligger indenfor ganske kort tid, fortæller Theo Fischer Ginman. Derfor er virksomheden også begyndt at se til udlandet for at finde ud af, om Peefence også vil fungere i andre lande.

”Holland har for eksempel en rigtig fin festivalkultur, som minder om den danske, så vi har været nede og tale med festivalerne dernede. Nogle af dem vil afprøve Peefence i år, for at se om det også er en løsning for dem,” siger han, og tilføjer at de også er begyndt at tage kontakt til nogle af de store festivalarrangører i England.

Samarbejde mellem Roskilde Festival og DTU

I 2010 indgik Roskilde Festival og DTU et formelt samarbejde om at benytte festivalen som et fremtidslaboratorium og skabe innovative ingeniørløsninger på nogle af festivalens udfordringer.

Hvert år deltager omkring 100 DTU-studerende med over 20 projekter der skal festivalen sjovere og mere bæredygtig.

De studerende optjener fem ECTS-point i løbet af projektperioden.

Samarbejdet har blandt andet medvirket til, at DTU-studerende, der står bag startup-virksomhederne Volt, DropBucket, Kubio og PeeFence, har haft en platform for at afprøve deres teknologi, inden de startede virksomheden.