Christian Wylonis, CEO, og Michelle Schuldt, PR & Marketing Manager i Fitbay

Amerikansk millioninvestering i DTU-baseret iværksætterkomet

Innovation og produktudvikling
Fitbay.com er en online tøjforretning, der kun viser de varer, som passer til den enkelte brugers krop og smag. Siden lanceringen af Fitbays første betaversion i januar er brugerskaren vokset med 110 procent om måneden, og nu får det unge firma et kapitaltilskud på 12 millioner fra amerikanske investorer. Samtidig er siden åbnet for alle på web og iOS.

Næsten halvdelen af alt tøj købt på internettet bliver returneret, fordi det alligevel ikke passer, hvilket både er uheldigt for køberen, butikken og miljøet. Det problem tackler online-virksomheden Fitbay.com ved på forhånd at udvælge det tøj, som passer til brugeren, der en gang for alle har opgivet mål, vægt, kropsform og stilpræferencer.

Bag hjemmesiden står to DTU-studerende og en Harvard-uddannet iværksætter. Det unge firma sikrede sig tidligt to erfarne og pengestærke sponsorers interesse og hjælp til udviklingen, og nu er det lykkedes at skaffe en investering på 12 millioner kroner fra Creandum (tidlig investor i Spotify) og den New York-baserede venturekapitalfond Steadfast Venture Capital.

Pengene skal blandt andet bruges til et kraftigt fremstød på det amerikanske marked, som fra første færd har været Fitbays hovedfokus.

”Vi har et unikt produkt, og det er vigtigt for os at udnytte vores position som first mover maksimalt,” siger en af grundlæggerne, Philip Wylonis.

Philip Wylonis har en bachelor i it og kommunikation fra DTU og er næsten færdig med en kandidat-uddannelse i digitale medier. Med i teamet er også Andreas Jarbøl, der har en bachelor i fysik og nanoteknologi fra DTU. Han har udviklet den komplekse algoritme, som genererer anbefalingerne på baggrund af brugernes oplysninger. Begge har de dog pt. sat studierne på hold for at dedikere sig hundrede procent til Fitbay.

Gruppen er senest blevet udvidet med tre studerende fra IT-Universitetet til at udvikle en app, som skal gøre det endnu nemmere at udnytte hjemmesidens faciliteter. Og med de nye investeringer vil det også blive muligt at udvide medarbejderstaben på Fitbays nyåbnede kontor i New York.

”Vi ser i det hele taget uanede muligheder for udvikling af firmaet; blandt andet kan vi forestille os lægge parametre som bæredygtighed, holdbarhed og kvalitet ind. Vi vil gerne være med til at ændre hele den måde, man køber tøj på,” siger Philip Wylonis.

Creandum er en venturekapitalfond, der investerer i innovative og hurtigt voksende teknologivirksomheder inden for internet-, software- og hardware-sektorerne. Fonden råder over €250 millioner og har investeret i over 30 firmaer, herunder Spotify, Vivino, Tictail, Wrapp, iZettle og Videoplaza.

Steadfast Venture Capital er en venturekapitalfond med hovedsæde i New York. Investeringsfonden har bl.a. tidligere investeret i Closely, et værktøj som hjælper små virksomheder med at overvåge konkurrenters aktiviteter.