Efter en hektisk uge og dårligt vejr kørte DTU's økobil Dynamo med 348 km/l ind på en førsteplads ved Shell Eco-marathon 2010 og sikrede sig dermed den uofficielle titel som verdensmestre i miljøvenlig bykørsel.

Efter fjerde gennemkørsel er sejren i hus for bybilen Dynamo. Brændstofforbruget bliver målt til 58 milliliter, hvilket omregnes til 348 kilometer på en liter benzin. Foto: Søren Svendsen
Shell Eco-marathon handler om at køre så langt som muligt på mindst muligt brændstof, og på det område har DTU gennem de seneste syv års deltagelse markeret sig med flere fremragende
resultater.
I år stillede DTU Roadrunners op med to biler: Dynamo og Innovator, der kører i henholdsvis ’Urban Concept’-klassen og ’Protytype’-klassen.
Sidste år kørte DTU Dynamo på DME (dimetylæter) og satte rekord ved at køre 589 km på, hvad der svarer til en liter benzin.
Ny triumf for Dynamo
I år var det ikke tilladt at køre på DME, og de studerende på holdet har derfor lavet en helt ny motor, så Dynamo i dag kører på GTL (Gas To Liquid), der er en syntetisk diesel fremstillet fra naturgas. Efter mange timer i værkstedet er det lykkedes at få den nye motor til at fungere, og selvom den ikke har helt samme virkningsgrad som den gamle, var målsætningen stadig at vinde i deres klasse. Og det lykkedes.
Fredag den 7. maj nåede Dynamo med 348 km/l forbi årets hidtidige rekord i klassen på 303 km/l. Årsagen til, at bilerne ikke kørte så langt på literen som sidste år, er først og fremmest, at arrangørerne havde ændret forløbet af kørslerne, så der var flere stop, og det betyder et forøget brændstofforbrug.
Innovator vender stærkt tilbage næste år
Imens gik det Innovator mindre godt. Den kørte, ligesom de foregående år, på brint. Sidste år vandt de deres klasse ved at køre 3549 km/l og manglede derved kun 10 % for at komme op på siden af rekorden, der indehavedes af ETH Zürich. Men en række problemer med bilens elektronik forhindrede dem i at gennemføre, og de måtte skuffede se til, mens den franske bil Polyjoule vandt ved at køre over 4800 km/l. DTU-holdet er nu i fuld gang med at finde årsagen til det skuffende resultat, og efter sommerferien vil erfaringerne blive brugt i forberedelserne frem mod næste års Shell Eco-marathon, hvor Innovator forhåbentlig vil tage revanche.
I år deltog i alt 210 hold fra 24 lande med en masse små og farvestrålende biler, der kører på blandt andet ethanol, solenergi, naturgas og brint.
Ambitionen bag Shell Eco-marathon er at udfordre studerende fra hele verden til at designe, bygge og teste brændstofeffektive biler og dermed være med til at sætte fokus på verdens begrænsede energiressourcer og skaffe viden om nye og mere miljøvenlige energityper end de traditionelle fossile brændstoffer.
Af Astrid Degerbøl