Lektor Jakob Munkholt Christensen fik prisen som Årets Underviser 2015. Hans råd er at skabe en tryg atmosfære, hvor studerende ikke er bange for at spørge.
Når Jakob Munkholt Christensen mandag morgen drager afsted for at passe sit job som lektor på DTU Kemiteknik tager han ofte sin AaB-spilletrøje på. Ikke fordi han skal ud at spille bold, men fordi han hver mandag formiddag underviser ca. 80 studerende på diplomingeniøruddannelsen på tredje semester i et kursus om, hvordan man udfører en industriel kemisk proces. Og på den tid af dagen kræver det ofte lidt ekstra at fange opmærksomheden hos de morgensøvnige studerende.
”Jeg er nok den eneste, der forelæser iført en spilletrøje fra AaB, superligaholdet fra Aalborg, hvor jeg kommer fra,” siger den 31-årige Jakob Munkholt Christensen, der fortsætter:
”Fodboldtrøjen skaber en fri stemning med tilråb efter weekendens superliga-spillerrunde. Især fordi mange af de studerende kommer fra København og holder med konkurrerende hold. Det handler om at finde en personlig stil. Hvis jeg er i øjenhøjde med de studerende, håber jeg, at de måske relaterer sig lidt bedre til det stof, jeg præsenterer.”
Ekstrem pædagogisk
"Det handler om at finde en personlig stil. Hvis jeg er i øjenhøjde med de studerende, håber jeg, at de måske relaterer sig lidt bedre til det stof, jeg præsenterer."
Jakob Munkholt Christensen, lektor og Årets Underviser 2015.
Og noget tyder på, at Jakob Munkholt Christensen har fat i den lange ende. Til DTU Årsfest tidligere på året fik Jakob Munkholt Christensen prisen som Årets Underviser 2015 på diplomingeniøruddannelsen, fordi han har en fantastisk evne til at formidle stoffet, er ekstrem pædagogisk og går op i, at de studerende kan følge med. Men det var en ikke nogen let start, da han begyndte som underviser for halvandet år siden:
”Jeg er selv introvert af natur og har en fobi for at tale i store forsamlinger. De første gange var jeg ved at kaste op om morgenen, inden jeg skulle undervise. Men det er blevet bedre, jo mere erfaring jeg har fået,” fortæller Jakob Munkholt Christensen.
Hans opskrift på god undervisning tager udgangspunkt i hans egne oplevelser på DTU, hvor han var en af de stille studerende, der sad på bagerste række og lyttede til forelæsninger og bagefter gik hjem og overvejede det lidt. Hans råd er derfor: Gå langsomt og systematisk frem og skab en tryg atmosfære.
Koldsved ned ad ryggen
”Jeg husker næsten den kolde sved ned ad ryggen, når nogle af underviserne stillede et spørgsmål til en tilfældig studerende efter en lang forelæsning: ’Hvad mener du…?’. Som introvert kan man i den situation dårligt huske sit eget navn. Så selv om det er et værktøj, der aktiverer de unge, holder jeg mig langt væk fra at sætte spotlys på de studerende,” siger Jakob Munkholt Christensen.
For at motivere de studerende i fremtiden, mener han, at det handler det om at involvere og aktivere dem. I dag bruger Jakob Munkholt Christensen et e-læringsværktøj i undervisningen til at evaluere semesteret. Det er en slags ’Hvem vil være millionær’, der relaterer til stoffet. Mens han selv stiller spørgsmålene på slides, svarer de studerende på deres tablet.
”Spillet giver et konkurrenceaspekt, som aktiverer de unge. Samtidig bliver jeg klogere på, om jeg skal samle op på noget til næste semester. Men jeg tror aldrig, at det kommer så langt, at vi skal fjernundervise de studerende. Vi mister det sociale sammenhold. For ikke at tale om det personlige touch.”