Rachel Meyer og Amy Fitzpatrick synes godt om deres danske medstuderende - men de er svære at komme i kontakt med. Foto: Thorkild Amdi Christensen

Internationale studerende kæmper med reserverede danskere

Internationale studerende har svært ved at komme i kontakt med deres danske studiekammerater. Det er kulturelt betinget, lyder forklaringen fra en sociolog.

Amerikanske Rachel Meyer på 23 år startede på DTU i 2014 og er nu på sit andet år af kandidatretningen Vindenergi. Hun oplever, at de danske studiekammerater er meget flinke, men at de aldrig tager initiativ til at tale med hende:

”Danskerne er meget reserverede. De holder sammen med dem, de allerede kender, og er ikke på udkig efter nye venner. Derfor er det altid mig, der må tage initiativet til en samtale. Når jeg får kontakt, så er de til gengæld altid meget venlige, men jeg bliver ikke deres ven,” fortæller Rachel Meyer.

Lignende oplevelser har 22-årige Amy Fitzpatrick fra Irland, som er på sit andet år af kandidatretningen Fødevareteknologi.

”Danskernes omgangskredse er meget sammentømrede. Jeg boede på Kampsax Kollegiet i syv uger, før jeg havde en reel samtale med en af de andre studerende. Danskerne virker generte over at tale engelsk, men i virkeligheden er I alle sammen virkelig gode til engelsk. Alle er meget venlige, men en kontakt udvikler sig ikke til et decideret venskab,” fortæller Amy Fitzpatrick.

DTU’s internationale studerende er generelt meget tilfredse med at studere på universitetet. Det viser spørgeundersøgelsen International Student Barometer 2014. Men det kniber med tilfredsheden, når det gælder kontakten til de danske studiekammerater. Her ender DTU på en bundplacering i en benchmark med ti andre universiteter. Og i forhold til alle undersøgte universiteter globalt bliver det til en 183.-plads (ud af 209), når det gælder internationale studerendes tilfredshed med deres relation til værtslandets egne studerende. 

Det er dansk kultur

Har Amy og Rachel bare været uheldige? Har de mødt særlig introverte DTU-studerende, eller har det noget med danskere at gøre generelt? Det ved man en del om hos Living Institute i København, som bl.a. holder kurser for expats, heriblandt kurset ’Danish Living Crash Course’, hvor internationale medarbejdere får indsigt i dansk mentalitet både på arbejdspladsen og i fritiden.

"Danskerne er meget reserverede. De holder sammen med dem, de allerede kender, og er ikke på udkig efter nye venner. "
Rachel Meyer, international studerende, DTU

”Det, Amy og Rachel har mødt, er den danske kultur. Jeg tror ikke, at det har noget specifikt med DTU at gøre, for deres oplevelser ligner meget det, vi hører, at andre udlændinge oplever, når de kommer til Danmark,” siger sociolog og chefkonsulent Katinka Hyllested fra Living Institute, der fortæller, at mange af deres kursister får en ahaoplevelse, når de hører, at danskere generelt er svære at komme ind på livet af.

”Danskerne er et meget mærkeligt folkefærd, og vi adskiller os fra de fleste andre på flere parametre, bl.a. ved at være meget tillidsfulde, ikke så hierarkiske og ganske individuelle. Samtidig er vi næsten som et stammefolk og ret lukkede om os selv. Vi holder en armslængde til nye mennesker og lukker dem ikke helt ind. Til gengæld – når du først er inde, så er du helt inde,” siger Katinka Hyllested.

Photo: Søren Hald

Sociolog Katinka Hyllested fra Living Institute sammenligner danskerne med et stammefolk, som er ret lukkede om sig selv. Foto: Søren Hald. 

Råd til begge parter

Skulle sociologen give de internationale studerende et råd, er det:

”Vær vedholdende og tålmodige i kontakten til danskere. Det hjælper også at tilegne sig indsigt i den danske kultur. Det kan hjælpe at forstå, at det har noget med danskerne at gøre og ikke med dig som udlænding.”

Rådet til de danske studerende på DTU er en lodret opfordring til at udnytte den gave, det er at møde internationale studerende i sin hverdag:

”Når du skal løse opgaver på dit studie, er mangfoldighed i en gruppe en fordel. Når du omgås andre end dem, der ligner dig selv, får du muligheden for at tænke mere innovativt. Hvis du vil have en fremtid i et højteknologisk felt, så er det tåbeligt ikke at udnytte muligheden for at etablere kontakter, netværk og venskaber blandt de internationale studerende. Det er en tidlig gave, som kan være en stor gevinst i dit arbejdsliv senere, hvis du skal samarbejde internationalt. Du får både et bredere udsyn og en bedre forståelse af, at diversitet er det, vi skal leve af i Danmark,” siger Katinka Hyllested fra Living Institute.

AUS: Vi er opmærksomme på problemet

DTU overvejer, hvordan universitetet kan styrke kontakten mellem de danske og internationale studerende.

Det er ikke første gang, at Afdelingen for Uddannelse og Studerende (AUS) støder på problematikken med, at det er svært for internationale studerende at komme i kontakt med de danske medstuderende, lyder det fra Morten Overgaard, kontorchef i AUS.

”Vi har fulgt udviklingen på netop dette punkt i nogle år og er opmærksomme på, at de internationale studerende har en udfordring her. Vi drøfter nu med bl.a. DTU’s ledelse og LearningLab DTU, hvordan universitetet kan styrke kontakten mellem de internationale og danske studerende. Men jeg vil gerne understrege, at de internationale studerende i øvrigt er særdeles tilfredse med deres ophold på DTU. De er glade og trygge og har gode relationer med hinanden,” siger Morten Overgaard.

LearningLab DTU er DTU’s center for udvikling af undervisning. Centerleder Birgitte Lund Christiansen fortæller, at LearningLab DTU planlægger aktiviteter, der kan hjælpe studerende til at arbejde på tværs af nationaliteter.

”Vi kan jo ikke løse et kulturelt betinget problem, men vi kan arbejde med, hvordan undervisningens rammer påvirker de studerendes adfærd. For eksempel kan vi opfordre underviserne til at stille krav til, hvordan de studerende danner grupper, når der skal laves gruppeopgaver. Der kan opstilles kriterier for gruppedannelse, som sikrer diversitet i gruppen, og det kan medvirke til en bedre integration mellem danske og internationale studerende,” siger hun.

LearningLab DTU er i færd med at samle gode råd og forslag til, hvordan internationale og danske studerende integreres, så de udnytter de forskellige kulturelle og faglige baggrunde i gruppearbejdet.