DTU RoadRunners

DTU Dynamo ruller

Transport Miljøteknologi

Igen i år stiller DTU Roadrunners op i Shell Eco-marathon, hvor studerende fra hele verden dyster om at fremstille den bil, der kan køre længst på, hvad der svarer til en liter benzin. Og den 9. maj rullede årets model af DTU Dynamo ud på Produktionstorvet ved DTU Mekanik. Bilen blev afsløret af Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, hvorefter den kørte et par runder i fin stil.

Der er store forventninger til bilen, som stiller op i kategorien Urban Concept (små bybiler) ved løbet i Rotterdams gader den 17.-19. maj. Bilen har fået et helt nyt design, som efter beregningerne giver en 30 procent bedre aerodynamik, hvilket igen skulle betyde, at den kan køre 15 procent længere på literen.

"Skallen er en selvbærende konstruktion støbt i kulfiber, hvilket på længere sigt forventes at kunne reducere vægten på køretøjet. Derudover er den elektroniske styring forbedret, og bilen har fået automatgear, så føreren kan koncentrere sig 100 procent om kørslen. Det kan der blive ekstra brug for i år, hvor løbet for første gang foregår i Rotterdams gader med mange skarpe sving,” fortæller Lektor Jesper Schramm, der er ansvarlig for undervisningen knyttet til økobilerne og DTU Roadrunners.

DTU Dynamo 2012 kører på ren 2. generations bioethanol - et af fremtidens brændstoffer - og netop derfor peger de studerendes arbejde i dette projekt langt ud over universitets mure, som dekan Martin Vigild understregede i sin præsentation: ”Ved at deltage i DTU Roadrunners får man mulighed for at prøve at være ingeniør, imens man uddanner sig til ingeniør,” sagde han.

Følg med på bloggen
Holdet bag DTU Dynamo er 24 studerende, 12 nye og et tilsvarende antal, som også var med sidste år, og der er noget at leve op til, for i 2011 vandt holdet i Tyskland med imponerende 509 km/l.

Der ligger selvfølgelig knaldhårdt arbejde bag dagens vellykkede testkørsel, især de sidste to uger er der blevet arbejdet i døgndrift. Bilen blev startet for første gang fem dage før fremvisningen, og dagen før præsentationen viste det sig, at bremsen ikke virkede. Men på dagen var alt i orden. Bilen startede i tredje forsøg og bremsede helt som den skulle!

Nu er det tid til at finpudse detaljerne, og alle interesserede kan følge med på sidelinjen gennem de studerendes blog på ing.dk (http://ing.dk/artikel/129007). Den 13. maj går turen så til Rotterdam for at mødes med 3000 studerende fra tekniske universiteter i 24 lande. I alt 227 biler stiller op til start, blandt andet endnu en dansk bil, nemlig brintbilen Carbon Cobra fremstillet på Aalborg Universitet til kategorien prototyper.