1617 kilometer på én liter benzin

I løbet af aftenen og natten har de studerende fået repareret begge biler. DTU Innovator har netop afsluttet den første officielle banekørsel

”Vi har kørt syv omgange, og bilen kører godt,” fortæller Iben Rasmussen, fra Innovator-holdet. Holdet havde bøvl med bilen, fordi motoren løsnede sig under gårsdagens kørsel. Det fik trækkæden til at hoppe af. Men nu er det lykkedes af få motoren skruet helt fast.

DTU Innovator brugte 4,17 gram brint på turen, og det svarer til, at bilen kunne køre 1617 kilometer på en liter benzin. Det er dansk rekordkørsel og en fordobling af sidste års distance på 810 kilometer, som blev kørt af den anden økoracer - DTU Dynamo.

”Men der er et andet brint-hold, som har kørt 2716 kilometer på, hvad der svarer til en liter benzin, så det er dem vi skal slå,” siger hun.

Det drejer sig om Hochschule Hochschule Offenburg – University of Applied Sciences, som klarede distance og overholdt tidsfristen. I alt er 26 brintbiler tilmeldt.

Selv om bilen kørte fint på den første tur, var den ikke helt hurtig nok.  

”Vi skulle holde en gennemsnitsfart på 30 kilometer i timen, men vi kørte lidt for langsomt. Bilen var to minutter over tiden, så den første kørsel er ikke blevet godkendt,” siger Iben Rasmussen.

DTU Innovator holdet er nu i gang med at gearingen for at få bilen til at køre hurtigere. Samtidig har de arbejdet på at tætne en læk i brændstofsystemet, som betyder, at bilen mister brændstof undervejs. Og det er dyrt, når hvert eneste gram tæller.

Holdet satser på at komme i gang med næste banekørsel i eftermiddag.

 

Natlig kørsel

DTU Dynamo blev i går stoppet af en defekt bremseskive, men Claus Suldrup forsikrer, at også den bil er startklar i dag.

”Vi brugte et par timer i går på at testkøre bilen. Banen var ikke åben, så vi kørt frem og tilbage i området omkring pitten, og nu ser det ud til, at det hele virker,” siger han. Bilen skal på banen i aften klokken 18.30. Der bliver atter tale om en massestart med alle Urban Concept-biler.