DTU Transport undersøger sammenhængen mellem trafikulykker og kørsel under påvirkning af stoffer og alkohol.
Forskere fra DTU Transport kører i øjeblikket de danske veje tynde for at undersøge hvad vi danskere har i blodet når vi sætter os bag rattet. De er bevæbnet med vatpinde, der skal indsamle spyt fra de danske bilister, der frivilligt er med i projektet. Når prøverne er indsamlet, bliver de undersøgt på Retsmedicinsk Institut på Københavns Universitet. Her bliver de undersøgt for trafikfarlig medicin, som sove- eller nervemedicin, stærkt smertestillende medicin, visse typer hostesaft og narkotika som amfetamin, ecstasy, heroin, kokain og hash. Derefter bliver resultaterne fra de i alt 3.000 tests fra et par hundrede områder, sammenholdt med forekomsten af medicin, narkotika og alkohol blandt ulykkesinvolverede førere. På den måde får forskerne et billede af, i hvor høj grad kørsel i påvirket tilstand øger risikoen for at blive involveret i en trafikulykke. For øget risiko er der, fremgår det af udenlandske undersøgelser. Måske derfor er bilisterne generelt meget imødekommende og villige til at deltage i undersøgelsen.
”Mange giver udtryk for, at formålet med undersøgelsen er vigtigt, og generelt virker bilisterne meget ærlige og villige til at bidrage,” fortæller Patrick Andersen, som sammen med John Jennow er observatører fra Institut for Transport og står for undersøgelsen ved vejsiden. Observatørerne gennemfører spyttesten og sørger for, at bilisterne bliver informeret om testen, anonymitet, tavshedspligt og undersøgelsens formål.
Fælles europæisk indsats
Et af formålene med projektet er at opstille et estimat for forekomsten af trafikfarlig medicin og narkotika i trafikken, ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Undersøgelsen er nemlig en del af et stort fælles forskningsprojekt mellem førende organisationer og forskningsinstitutioner fra mere end 20 Europæiske lande, DRUID - Driving under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines. Institut for Transport står for den fælles database fra 13 europæiske lande, og for at analysere data, der skal klarlægge sammenhængen mellem kørsel i påvirket tilstand og ulykker i trafikken. Målet med DRUID er, på baggrund af resultaterne fra alle de involverede lande, at udvikle fælles forebyggende EU-regler, der kan øge trafiksikkerheden. Blandt andet skal den indhentede viden gøre det muligt at fastlægge fælleseuropæiske grænseværdier for stoffer i trafikken.
Læs mere om forskningsprojektet i DTU-avisens januar-udgave.
Foto: Thorkild Amdi Christensen