Ny lyst, energi og talent på DTU

Mandag den 24. august var første dag på DTU for 1152 nye forventningsfulde studerende.

”Jeg forbinder det at være DTU-studerende med at finde sig selv, mens man går herude. Det virker som om folk herude har deres egen holdning - der er råd til at være sig selv, og der er ikke alle mulige fordomme. Alt i alt tror jeg, at de studerende på DTU bare har det godt, med det de laver.”

 

kopi af ny stud08.jpg

Foto: Thorkild Amdi Christensen

 

Sådan siger Anders Kjær Huntley, en af de i alt 387 nye diplomingeniørstuderende, der mandag den 24. august fra morgenstunden var samlet i DTU’s sportshal. Her blev de budt velkommen af rektor Lars Pallesen og bachelordekan Martin Vigild, der også er ansvarlig for studiemiljøet på DTU. Han gav de unge et råd med på vejen, der ligger godt i tråd med Anders forventninger til sin nye tilværelse som studerende:

 

”Uddannelse og udvikling er to ting som hører sammen. I er ikke kun startet på en uddannelse nu, I er i et personligt udviklingsforløb. Det er en individuel ting, hvad man har lyst til, så det skal I finde ud af - I skal opbygge jeres faglige identitet og faglige integritet i tråd med de mennesker, I er og de ingeniører, I bliver.”

 

Hands-on fra dag ét

De studerende skulle allerede den første dag opleve samarbejdet og den virkelighedsdimension, der fra 2008 er blevet et bærende element i diplomingeniøruddannelsen. Derfor var de lange snorlige rækker af stole brudt op og samlet omkring et hav af borde. Her skulle de studerende efter velkomsten samarbejde om løsningen af en teknisk udfordring.

 

”Øvelsen er en forsmag på det, I vil komme til at opleve på studiet, nemlig hvordan det praktiske, det eksperimentelle, det teoretiske og god gammeldags sund fornuft kommer til at gå hånd i hånd”, var Martin Vigilds kommentar til det pædagogiske formål med hands-on udfordringen.

 

Herefter fik grupperne udleveret to pinde på 77 cm, hammer, lim, tape, snor, vingummibamser og 15 minutter. Det skulle de bruge til at lave en bærende konstruktion over et gab på 60 cm. Konstruktionen skulle kunne bære mest muligt. Resultatet blev et varieret udbud af mere eller mindre holdbare broer. Og trods den imponerende ingeniørmæssige viden, der blev bragt i spil i de kreative løsninger, var det bærende element i vinderholdets konstruktion rigelige mængder almindelig tape. Konstruktionen kunne bære over 30 kg.

 

”Vi har arbejdet godt sammen og har koblet teori og praksis. Det er nok derfor vi fik succes”, kommenterede vindergruppen med et smil. ”Vi håber at vi kommer i gode grupper på studiet, så vi får mulighed for at studere og producere bedre.”

 

DTU’er nu og i fremtiden

Om eftermiddagen var sportshallen ramme for velkomstreception for de 765 nye civilingeniørstuderende på DTU. Stolene var tilbage på rækker lige så lange som køen af studerende til bordene med sandwich. Sulten var stor og det var glæden hos de nye studerende også. Hallen summede af studerende, der stiftede nye bekendtskaber og dannede sig det første vigtige billede af det at være DTU’er. Og med til det billede hører, at de studerende nu er en del af et verdensførende universitet. Det var et af de punkter, som rektor Lars Pallesen fremhævede i sin varme velkomsttale:

 

”I er kommet ind på et universitet, der har meget store ambitioner. Vi stræber efter eliten, og vi har fremragende lærer og fremragende studerende med lyst, energi og talent. Vi ligger højt i rankingundersøgelser og er blandt top 10 for tekniske universiteter I Europa. Når I står med jeres diplom i hånden, vil I stå med noget der er meget værd. I vil stå med et brand, som man vil kende i hele Europa, ja i hele verden”

 

De studerende spiller en afgørende rolle for DTU - uden studerende, intet universitet. Sådan lød det budskab, som rektor gav de studerende med, inden han sendte dem af sted i busser til den traditionsrige rustur:

 

”Hvis der er én ting, som I skal tage med jer fra i dag, så er det, at det at blive en DTU’er ikke er noget man gør sig fortjent til over årene. I er en central del af universitetet allerede fra i dag. Det her er lige så meget jeres universitet som det er mit, som det er dekanens, som det er lærernes. Og I har et medansvar for at tage vel vare på vores universitet, så vi bliver ved med at stræbe efter nye horisonter”.

 

Bolden er bragt i spil i Sporthallen, og Anders Kjær Huntley har grebet bolden:

”Jeg ser frem til at sammensætte min egen studieperiode, med de ting jeg synes er spændende og til at opbygge en faglig identitet. Jeg glæder mig til at blive en del af universitetet og kunne kalde mig selv en DTU’er.”