Kvanteteknologi

Sundhedssektoren bør udnytte nye kvanteteknologier

Kvanteteknologier, herunder sensorer, har potentiale til at revolutionere behandling og diagnosticering i sundhedsvæsnet. Dansk forskning inden for området er godt på vej, men flere skal ombord og der skal investeres i teknologien. Indlæg af

Intelligent plaster til overvågning af patienters søvn. Fotograf: Magnus Møller

Tema

Kvanteteknologi er et område i stærk vækst. Forskerne på DTU arbejder særligt med tre teknologiområder. Det er kvantekommunikation og datasikkerhed, ultrafølsomme kvantesensorer og udvikling af kvantecomputere. Det sker både med grundforskning og udvikling af teknologier, så de kan anvendes af virksomheder og myndigheder, der i stigende omfang har interesse for området.

Læs mere på temasiden om kvanteteknologi.

Jan Henrik Ardenkjær-Larsen

Jan Henrik Ardenkjær-Larsen Institutdirektør, Professor Institut for Sundhedsteknologi Mobil: 40272775