Bjarke Nielsen
Lektor
Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
Strategi- og ledelsesudvikling
Lautrupvang 15
Bygning Ballerup Rum A2.03B
2750 Ballerup
Danmark
Nøgleord: Implementering af teknologi i organisationer, hybrid og online undervisning, integration af professionelle færdigheder, projektledelse, ledertræning, pædagogisk udvikling. Profil Bjarke Nielsen er lektor ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU), hvor hans akademiske fokus er rettet mod at uddanne både projektledere og ledere. Han arbejder på at integrere vigtige professionelle færdigheder—som ledelse og projektledelse—og sikrer, at studerende ikke kun udstyres med teknisk ekspertise, men også med evnen til at lede teams og håndtere komplekse projekter. Gennem sin forskning udvikler Bjarke Nielsen innovative pædagogiske tilgange til at forbedre effektiviteten af ledelsesuddannelse, så det bliver relevant og praktisk for fremtidige ledere/projektledere. Ser man fremad, stræber han efter at bidrage til udviklingen af online- og hybridundervisning gennem strategiske lederudviklingsprogrammer og udvikling af pædagogiske rammer, der bygger bro mellem teknisk ekspertise og professionelle kompetencer. Primære forskningsområder • Integration af professionelle færdigheder, især projektledelse og ledelse, i ingeniøruddannelser. • Udvikling af undervisningsmetoder, der tilpasser akademisk læring til industriens praksis. • Pædagogiske strategier for udvikling af hybrid- og online undervisningsevner i akademiske organisationer. Primære undervisningsområder • Undervisning i integration af professionelle færdigheder i efteruddannelsesprogrammer for fagfolk fra industrien. • Udvikling og levering af moduler om projektledelse tilpasset fagfolk i ingeniørbranchen. • Organisation og facilitering af workshops og seminarer designet til at forbedre professionel udvikling og undervisningspraksis for ingeniører i industrien. Netværk • Inden for DTU: Samarbejder med fakultetsmedlemmer om at designe og implementere læseplaner, der kombinerer teknisk viden med professionelle færdigheder. • Internationalt: Arbejder med globale netværk og deltager i internationale konferencer for at dele indsigter og lære af globale tendenser inden for ingeniøruddannelse.