Energibesparelser

Dashboard styrker gode energivaner

Bo Carlsen er på en mission for at fjerne unødig brug af energi. Både på jobbet, hvor han er med til at drifte DTU’s campus og derhjemme, hvor han overvåger sit eget og familiens energiforbrug.

Bo Carlsen fra DTU's Campus Service allierer sig med energi-dashboard i kampen mod unødig energispild.
Bo Carlsen, sektionsleder i Campus Service på DTU, sparede 43 procent af strømforbruget i en af DTU's kontorbygninger i et forsøg på at fjerne energislugere.  Foto: Bax Lindhardt
Bo Carlsens forsøg i Bygning 409 viser, at ændret adfærd har stor betydning, mens dashboardet er det værktøj, der kan hjælpe den gode adfærd på vej. Foto: Bax Lindhardt

Repræsentativ for nyere kontorbygninger

Bygning 409 er bygget i 2016 og er 2.000 m2 stor – i to plan. Facaden er lavet af glas og indenfor er der rå betonmure, et gråt cementgulv og synlige installationer på et loft, der bugner af rør.

Bygningens elforbrug udgør en meget lille del af det samlede elforbrug på DTU Lyngby Campus, men energibesparelsen på 43 procent, som Bo Carlsen opnår ved at slukke for alt udstyr i weekenden, viser, hvad der kan spares i alle de bygninger, der er primært huser kontorfaciliteter.

Bo Carlsen hører ofte folk sige, at ændringer i ens egen adfærd er som en dråbe i havet. At det ikke betyder ret meget, hvad man selv gør. Men Bo Carlsens forsøg i Bygning 409 og energi-dashboardet modbeviser dette. Det viser nemlig, at ændret adfærd har en stor betydning, mens dashboardet er det værktøj, der kan hjælpe den gode adfærd på vej.

Overvåger familiens forbrug

Mens Bo Carlsen er på arbejde, holder han øje med energiforbruget derhjemme ved hjælp af et computerprogram, som ligner DTU’s energi-dashboard. Her kan han få vist en plantegning over sit nybyggede hus.

Bo Carlsen kan se, at hans søn Emil, er hjemme fra skole, fordi der forbruges 580 watt inde på hans værelse. Det koster Bo Carlsen 2 kroner i timen, når Emil spiller på sin computer. Der er også aktivitet at se i et andet af boligens værelser. Bo Carlsen tilskriver forbruget her sin anden søn Magnus, som nok sidder med sin Ipad eller måske har lyset tændt inde på sit værelse.

Bo Carlsen begyndte at overvåge sin families energiforbrug, da energipriserne steg voldsomt i foråret. Han fandt ud af, at hans basisforbrug hjemme lå på 1000 watt. ”Det var godt nok meget,” tænkte han og gik sit hjem efter i sømmene.

På sit hjemmeskrivebord havde han selv to computerskærme og en Sonos-højtaler stående. Begge drenge havde samme set-up på deres værelser. Bo Carlsen fik købt strømskinner, så udstyret kunne slukkes, når det ikke var i brug. Så faldt forbruget lidt.

Han ledte videre. Familien Carlsen havde en Sonos-højtaler hængende i hvert rum i huset. Han erfarede, at de brugte lige så meget strøm, når de ikke spillede musik, som når de spillede. Han sørgede derfor for at slukke for højtalerne om natten og når der ikke var nogen hjemme.

Alt dette betød, at familiens basisforbrug faldt til 400 watt. Det svarer til en reduktion på 60 procent – ved blot at fjerne standby forbruget.

Det er Bo Carlsen stolt af. Det giver ham mere blod på tanden i forhold til at minimere unødigt spild af energi på DTU.

ENERGIBESPARELSER

Et pilotprojekt på Lyngby Campus viser – sammen med erfaringer fra energistyrelsen, at man kan reducere el-forbruget med ca. 10 procent alene ved at indføre gode energivaner i hverdagen. Det betyder, at man slukker lyset, lukker for varmen og trækker stikket ud på det udstyr, der bruger energi, når det ikke er i brug.

Medarbejdere og studerende på DTU kan følge med i universitetets energiforbrug på DTU Inside: https://dashboard.cas.dtu.dk

Bo Carlsen

Bo Carlsen Sektionsleder Campus Service Mobil: 93511494