Innovation

Mentorkorpset hos DTU: Et unikt tilbud til startups

Innovation og entreprenørskab er kerneopgaver på DTU. Derfor har universitetet etableret et mentorprogram, som kan hjælpe DTU-startups med vejledning og sparring. Ifølge en garvet iværksætter og mentor er ordningen unik og beundringsværdig.

3D printer
Startuppen ATTO3D står bag 3D-printeren Bright3D, som kan printe strukturer mindre end tykkelsen på et hår. Foto: Bright3D.

Gode råd gør forskel

Amer Ramzans motivation er ikke profit, men derimod at se sine råd gøre en forskel. Det kan f.eks. være i form af, at en startup vokser sig større, bliver børsnoteret eller at et større firma siger ja til at masseproducere produktet. Mest af alt er han optaget af at gøre op med ideen om, at et produkt skal være helt færdigudviklet, før investorer eller et eventuelt salg kan blive til virkelighed. For ifølge Amer Ramzan forholder det sig helt omvendt:

”Lige så snart et produkt møder markedet, får man brugbar og konkret feedback fra kunderne, og derfor kan man som startup aldrig komme for tidligt ud på markedet med sit produkt.”

Portræt af Amer Ramzan
Amer Ramzan er tilknyttet DTU's mentorkorps og har mange års erfaring med iværksætteri og investering i virksomheder. Foto: Amer Ramzan.

Han fortsætter: ”Kort sagt er det generelt bedre for forretningen at få en prototype ud på markedet, for i tech-branchen er et produkt alligevel aldrig færdigt.”

Ærlig snak og en fair pris

Amer Ramzan oplever til tider, at holdet bag en startup har svært ved at fastsætte en pris på deres produkt. De vil ikke skuffe potentielle kunder, og derfor tøver de med at tage penge for det, de har skabt. Løsningen på dette dilemma er simpel ifølge Amer Ramzan:

”Så længe du kommunikerer åbent og ærligt omkring dit produkt, har du dit på det rene i forhold til kunder. Virksomheder, der engagerer sig med en startup, ved nemlig godt, at der er tale om et nyudviklet produkt, som stadig er under udvikling. De forventer potentiale, ikke perfektion.”

Afslutningsvist skal prisen være fair i forhold til den værdi, produktet tilfører samfundet, men også sørge for, at startuppen kan opbygge en holdbar forretningsmodel og ikke går konkurs.

TEMA

DTU har et af de mest veludbyggede og sammenhængende økosystemer for innovation og entreprenørskab blandt tekniske universiteter i Europa.

Læs mere om DTU's innovationsøkosystem.

Jens Friholm

Jens Friholm Specialkonsulent DTU Skylab