Grønne brændstoffer

DTU stiller skarpt på grønt brændstof til fly

DTU åbner møder med Københavns Lufthavne, DI og SAS for at styrke udvikling af ny teknologi til produktion af grønne flybrændstoffer.

Professor Anker Degn Jensen fra DTU (t.v.) viser grønne flybrændstoffer til CEO Thomas Wolbye fra Københavns Lufthavne.
 

Hvis prisen på grønne brændstoffer skal ned, er det afgørende, at der bl.a. forskes i:

  • optimering af elektrolyse- og katalyseprocesser med henblik på at reducere omkostninger, herunder udvikling af katalysatorer, elektroder, membraner og elektrolysestakke, der er mere effektive og robuste.
  • modellering, opskalering, kontrol og optimering af Power-2-X produktionsanlæg, herunder også opskalering af produktion af anlæg.
  • sektorkobling & smarte energisystemer, så produktionen, lagringen og distributionen af grønne brændstoffer integreres med hele energisystemet.

Grønne teknologier som Power-to-X spiller en væsentlig rolle, når det handler om at bygge et 100 pct. vedvarende energisystem. Ved hjælp af teknologien kan strøm fra sol og vind nemlig omformes til brint eller brintbaserede stoffer som ammoniak, metanol og metan og bruges som bæredygtige brændstoffer i skibe, fly, lastbiler og den tunge industri.

Læs DTU´s tema om bæredygtighed.