Grøn transport

Lynlader skal levere hurtig el til et voksende elbilmarked

I løbet af det seneste år er andelen af danskere, der har en elbil, fordoblet. Sideløbende stiger presset på elnettet. En ny batteriteknologi vil aflaste elnettet og samtidig levere prisvenlig lynopladning.

CEO i virksomheden Nerve Smart Systems Jesper Boie Rasmussen har udviklet en lynlader til elbiler. DTU har bidraget med at teste løsningen, så de første eksemplarer nu er på markedet.
CEO i virksomheden Nerve Smart Systems Jesper Boie Rasmussen har udviklet en lynlader til elbiler. DTU har bidraget med at teste løsningen og modne teknologien, så de første eksemplarer nu er på markedet. Foto: Thomas Steen Sørensen
Ladestanderen betjenes af kunden på en touch screen, hvor det er muligt at stoppe med at 'tanke', når man vil.
På den endelig løsning kan kunden betjene sin opladning via en touch screen, der også muliggør, at man kan stoppe ladningen før 'tanken' er fuld. Foto: Thomas Steen Sørensen

Mattia Marinelli har siden 2019 samarbejdet med Nerve Smart Systems på en række projekter, der alle har haft til formål at modne lynladerens teknologi og få den gjort klar til at komme ud og virke i samfundet.

”Jeg har som forsker kunnet se frem mod noget, der har en klar og anvendelig værdi, og det gør, at vi kan være mere pragmatiske i de undersøgelser, vi udfører. Det er en stor tilfredsstillelse for mig at bidrage til noget, der kan støtte op om en elektrificering af transportsektoren og derigennem fremme den grønne omstilling,” siger Mattia Marinelli.

Unik batteriteknologi

Nøglen til den succes, som Nerve Smart Systems håber vil komme, er et batterisystem baseret på den patenterede batteriteknologi Nerve Switch. Teknologien muliggør, at lynladeren som den eneste på markedet kan lade en elbil direkte fra batteriet.

”Normalt skal man have fordyrende elektronik imellem batteriet og bilen for at skabe den spænding, som bilen beder om,” forklarer Jesper Boie Rasmussen og fortsætter:

”Men vi har lavet en opfindelse, hvor vi kan tænde og slukke for de enkelte battericeller i en batteristreng, så vi kan styre den spænding, der kommer ud. Det gør, at vi kan køre energi direkte ind i elbilen og potentielt minimere tab.”

I praksis betyder det, at når du ankommer med din elbil til en ladestander fra Nerve Smart Systems, har batteriet forud for besøget stået og ladet op. Opladningen foregår, ligesom når en cisterne fyldes med vand. Stille og roligt. Når du slutter din bil til opladeren, lukkes der op for ’sluserne’ til den lagrede el, og bilen forsynes direkte med en stor mængde vedvarende strøm på én gang. Prisen er lav, fordi opladningen har fundet sted, mens strømmen var billig, og tiden er kort, fordi batteriet supplerer det eksisterende elnet.


Inde i ladestanderen sidder batteriet. Batteriet lader op i mellem de biler, der skal tanke strøm. På samme måde som når et toilet fylder cisternen op, fylder ladestanderen sit batteri op, så den er klar til at levere en kæmpe mængde strøm på én gang, når en ny elbil ankommer.
Batteriet sidder inde i ladestanderen og lader op i mellem de biler, der tanker strøm. På samme måde som når et toilet fylder cisternen op med vand, fylder ladestanderen sit batteri op, så den er klar til at levere en stor mængde strøm på én gang, når en ny elbil tilsluttes. Foto: Thomas Steen Sørensen

Før denne rutine kan blive en fastintegreret del af enhver elbilejers hverdag, er der et stykke vej. På DTU er Mattia Marinelli og hans hold i gang med at undersøge, hvordan man kan styre batterisystemet, så det sikres, at batteriets kapacitet udnyttes bedst muligt. Og hos Nerve Smart Systems er de i gang med at sætte lynladeren i produktion.

”En ting er jo at lave én lynlader, der er god. Noget andet er at lave mange, der er gode. Om fem år er vores mål, at vi har fået strømlinet masseproduktionen og lavet de næste generationer af vores lynladere,” siger Jesper Boie Rasmussen og tilføjer:

”Det er fantastisk at være nået hertil.”

TEMA

Transportsektoren udleder stadig mere CO2 fra biler, lastbiler, fly og skibstransport. Hvis udviklingen skal vendes, er der brug for, at flere af de kendte løsninger og teknologier kommer i spil.

DTU er førende inden for forskning og uddannelse inden for centrale teknologier som grøn el, grønne brændstoffer, elektrificering af samfundet og udvikling af batteriteknologi.

Læs mere om grøn transport.

Kontakt

Mattia Marinelli

Mattia Marinelli Lektor, sektionsleder Institut for Vind og Energisystemer Telefon: 46774955 Mobil: 20124369